tisdag 1 februari 2011

Noll kontroll? Eller fullt ös, medvetslös?

Åh - I dag har det shoppats biljetter till Danko Jones! Nu ska här rockas en torsdagskväll i april!
Han som var med mig var ätt skeptisk (men vad då, han ska ju inte med), jag var mest förvirrad över att befinna mig i stan och uträtta ett ärende, det händer ju inte för ofta.

Efter jobbet var det dags för stolleprov på hög nivå. för man kan ju fundera på hur välgenomtänk det egentligen är att ge sig ut och rida monté på Nisse i sidepull, alltså ett bettlöst träns av mildare modell. Extra milt blir det om man som Nisse vet precis hur man ska hala uppdet högt på nosen. Jäkla galning - men vilken skillnad det är nu och förr! Nu springer han bara för att det är kul och har full kroppskontroll! Till och med med en klump som mig på ryggen som kör full broms. För DET behövdes även om vi inte tappade kontrollen en enda gång!

Mamma försökte ta tid men det gick inte så bra,mitt tidtagarur ÄR knepigt, kommer man mot fel knapp mitt på så funkar det inte. Spelar roll? Jag fick svar på flera saker - det går säkert att hålla honom med ett sidepull som stannar nere på nosen alternativt något annat? Han är inte speciellt stressad längre när jag rider åtminstone, bara extremt lycklig över att få springa och lite pissed på att jag skulle bestämma hur, hihi. och han travar helt jäkla suveränt och har inte minsta tillstymmelse till frambensömhet (det går inte bra att rida fort i trav på framhalta hästar).

Otroligt roligt var det även om det kanske inte gick superbra - det hade varit bra med en sidostång så han inte hängde på innertygeln (lätt utan vagn, eller inte) - och jag blev förskräckligt trött i mina otränade händer.

Bli inte förvånade om det händer igen, med annan utrustning. Inte så att jag tänker börja träna regelbundet för det är ju inte så bra för hästen, men nån gång då och då kanske man kan roa sig?
Frågan är ju HUR mycket broms och styrning man får när kusen hissar upp remmen över nosen 5 cm till, haha. Han ser mer ut som en fåntratt än som en travhäst, och ännu mindre som en travhäst som är PÅ.

Nu ska vi se hur det blir med vaccination och ytterligare en tandkoll, jag skulle ha ringt veterinären i går, men jag har teflonhjärna i bland.

Och ja - kvällen avslutades med mera "mamma-massage", uppdatering av amatörföreningens hemsida och en begynnande träningsvärk ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar