torsdag 17 mars 2011

Sanningens minut närmar sig!

I dag var det dags för banan igen då!

Moa var inte rktigt hundra än, men med tanke på hur okoncentrerad hon var så gick det förhållandevis bra ändå. Hon avlastar höger bak för mycket än och viker ner bakdelen men om man stöttar  upp insidan på henne går det bättre.
Jag glömde Nisses halsbygel så min catchdrver fick känna hur han gör utan den igen. Men det gick inte att jämföra mot första gången han körde honom. Nu hade jag dagen till ära rustat hästen med ett par skygglappar också för jag kan tänka mig att de behövs om Nisse ska ligga i fält. Han är ju inte svårmotiverad direkt.

I vilket fall som helst var han mycket lugnare idag igen! Skitkul! Båda två joggade riktigt civiliserat även om Moa gjorde lite småstuds med ändan när jag korrigerade henne med tömmen när hon skulle spana ponnyer ;-) Hon brukar ju aldrig protestera mot mig, överenergi?

Hon travade så där i värmningsheatet och galopperade 2 ggr då hon tappade traven i kurvan vid möte. Nisse är jätteduktig och bara anpassar farten när vi tappar fart. Jag blir förvånad varje gång!
Men jag valde att åka ner och sätta på sidostropp och hämta ett spö så jag fick koncentration på det jag vill. Och det gjorde susen, traktorn sóm vi var tvungna att passera var också en läskig sak tyckte båda hästarna - Moa kortade sig säkert 10 centimeter innan hon for förbi i racertrav, haha.I andra heatet tappade hon bara traven en gång och kunde springa fortare, speciellt i slutet av heatet, vi hade 16-tempo över mållinjen så det kommer så sakta. Nisse tassade bara med och det är ju jättebra! Han har dessutom lättare när det går lite fortare!

Nisse älskar verkligen det här med att springa - och eftersom han sköter sig och blir lugnare och lugnare så fortsätter vi på inslagen plan. I dag var han både starkare och rakare dessutom. Om det var skygglapparna eller tandvården vet vi inte, men det spelar ju inte någon roll! Provlopp den 2/4 - då kommer nästa stora test.

Jag tycker det ska bli jättespännande och tror ta mig sjutton att det kommer att funka!

2 kommentarer:

  1. Lycka till, så roligt det vore om det fungerar hela vägen!

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning i snöstormen!
    Nisses fanclub håller tummar, tår, ja allt som går, för att Fornaboda ska gästas av Er i sommar!

    SvaraRadera