söndag 6 mars 2011

Hoppet återvänder till Stall Solbacka!!!

Ja i takt med att soltimmarna blir fler och värmen återkommer till Svedala verkar det som om det går åt rätt håll igen efter denna period av motflyt!

Jag hade en liten mjukstart med datorjobb på morgonkvisten innan det var dags att släppa ut hästarna, eftersom det redan var plusgrader beslutade jag mig för att täcka av hela gänget, vilket INTE uppskattades av Nisse, haha. Som stallets egenutsedda härskare med storhetsvansinne (så länge man inte släpper ihop honom med inhyrda Wia som är högre i rang) hade han vissa åsikter om att få vänta medan jag klädde av fem kusar deras kläder. För at inte tala om hur förolämpande det var att jag släppte ut DINO före honom, stackars häst att få sina rutiner förstöra. Men ännu mer synd om hans krubba som får ta alla hans missnöjesyttringar.

Att hästarna var glada att få vara utan täcken var inget att tveka på - och att Bella absolut börjar bli rätt stor nu när det är 2 månader kvar till nedkomst är heller inget understatement. Wia som syns i bakgrunden på den här bilden är i bra normalhull, och mycket gröver modell än finlemmade Bella. Hagbuset är inte heller så himla spännande trots att hon nu fodras upp inför nedkomst och käkar mest havre i hela stallet.


Men lite bus funkar även för en dräktig donna - Moa däremot verkar ha energi för flera stycken, för att slippa ladda upp filmen på ett tredje ställe länkar jag bara till den. Gissa vem som har mest spring i benen! Efter detta är jag inte riktigt så orolig över vänster framknä ;-) En häst som är vänster framhalt viker antingen ut halsen när den springer på böjt spår eller - vilket är vanligast när de själva väljer - byter varv.

Bus i hagen...

Efter lunch drog vi iväg till banan med Nisse och Moa, i dag var vi ensamma på rakan som tur är ;-) Och underlaget var riktigt okej även om slingan börjar att bli lite slaskig på vissa ställen rakan däremot var fast och snötäckt. Men oh shit vad pigg Nisse är! Jag körde nio intervaller med honom och han var lika svårbromsad varje gång. Under själva intervallen är det inga problem, han är helt reglerbar men sen finns det ju en ände på raksträckan, haha. Jag gillar inte att ligga raklång men så länge det bara är 60 m i slutet kan jag väl överleva. Nästa gång tror jag jag skippar travhacket och kollar hur det går ;-) Logiskt när pålle är svårbromsad? I Nisses fall, ja absolut. han blir lydigare med utrustning han trivs med. Och hur han kändes då efter det jag hittade på fredagskvällen? KANONFIN! Det är synd att tidplanen med provlopp blev uppskjuten eftersom det krockar med min utbildning nästa helg. Hoppas det funkar till nästa provloppsdag - spännande!

Och sen var det Moas tur, hennes pulsband funkade inte.Men jag tyckte inte det hade nån större betydelse eftersom det mera var ytterligare ett "kör så fort det går-jobb". Det stämmer rätt bra tidsmässigt med det sedvanliga året innan de slutar funka även om man sköter dem exemplariskt. Jag tvättar alltid mina i mild tvål i handfatet i ljummet vatten och sen får de dropptorka i duschen.

I vilket fall som helst masserade jag lite mer på hennes "fläk-ben" innan vi körde ut och så blev det den sedvanliga uppvärmningen på 15 minuter innan intervallerna. I dag blev det inte en enda galopp! Och intervallerna gick fortare och fortare för varje gång! De två sista lade hon sig ner och fick lite klipp i steget också och när jag kollade datorn visade det sig att hon var nere på 19-tempo sista. Så jag ska se om det inte kan hjälpa henne lite med en sidostropp i kurvan så hon slipper att ställa så mycket, sen kanske bromsjobbet med Nisse kan funka ändå? :-)
Självklart blev det inte nio intervaller för henne ;-)

Resten av dag/kväll ägnades åt att hjälpa inhyrningarna lite och diskutera en del utifrån deras hästars olika problem. Båda dessa har ju varit våra så det är intressant att se vad som händer med dem nu när de får ridmuskler och utvecklas åt det hållet muskulärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar