fredag 21 januari 2011

Sen bokning...

I dag fick kusarna stå över sin skrittpromenad. Den är ändå mer i gymnastiksyfte och vi ska åka till rakbanan i morgon så det gör inte så mycket. Men det var inte lathet som fick oss att stå över utan att en av mina stamkunder skickade SMS vid lunch och undrade om jag kunde massera i Kväll!
Nu är det bara undantagsvis jag kan planera om med så kort varsel, nästa vecka hade inte funkat alls med Dala-tour inplanerad och allt. Men vad gör man inte för sina stammisar? :)

I det här fallet var det även välbehövligt - massage är ofta välbehövligt på tränande hästar men i det här fallet tror jag det hade lett till en hälta rätt snart om de tränat vidare. Den här hästen är otroligt tacksam att jobba med - står mest och myser och höll på att somna helt en gång.
Jag gillar mina stamkunder - det är inressant att kunna följa förändringen efter hand!

Under eftermiddagen ringde jag och pratade med Tobias J. också. Nu vet jag ju inte om Moas sår läkt så pass att hon kan träna men vi preliminärbokade tisdagskvällen. Det är lika bra att stå över ett jobb (eller köra själv med travhacket i lägre tempo) om inte Moa är sjysst.
Jag har funderat en hel del på hur man väljer kusk, jag får ofta frågan "vem kör åt dig?" - och för mig är inte den frågan så självklar. Varför är det så självklart att en kusk passar alla hästar?  Jag kan ju se en poäng med att ha EN kusk som känner hästen i de fall jag har en knepig häst, som Nisse i det här fallet. Det låg en hel del funderingar bakom när jag bad Tobias köra honom första gången - och nu är jag rätt nöjd med att jag valde så. För fungerar det hela vägen har jag en löpkusk som har bra hästkänsla OCH förstår min knepiga häst.
Samtidigt tycker jag att det i normala fall begränsar om man håller sig till hemmakuskar - men i bland har det självklart fördelar också.

I morgon blir det alltså rakbanan för Nisse och eventuellt för Moa, en sväng med Dino och så ska jag börja röja och förbereda inför nästa helg. I kväll räddades jag ju från hushållsarbete av en bokning ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar