torsdag 1 september 2011

Plus och Minus

Det är inte ens behärskat kaos på jobbet utan full kalabalik, jag skulle egentligen ha varit ledig lite den här veckan men som tur är blev det uppskjutet för det hade varit sjukt dålig timing. Ja lite ledig var jag så klart eftersom det var dags att åka på återbesök med Moa och så kolla Nisse också.
Så jag gick hem efter att ha varit ute och lunchat tillsammans med en fd kollega, jag måste verkligen ta tag i det där med att planera mitt matintag lite bättre. Men jag hoppas att det blir lättare att äta nu när tanden är (förhoppningsvis) halvfixad åtminstone.

Det regnade MYCKET hela förmiddagen under tisdagen, bra tajming med att första lagret material till ridbanan dök upp eller kanske inte då. När det blev för flytande hade de fått ge upp jobbet med att jämna till.

Hästarna hade fått komma in så de var torra när vi skulle åka. Och nederbörden hade avtagit så pass att det inte var massor av vatten i spåren på motorvägen åtminstone.
På kliniken var det fullständigt kaos med två veterinärer igång plus hovslagare och så osteopaten då. En av hästarna som var där var en av mina gamla kunder som jag inte träffat på några år. Det var tråkigt att träffas på klinik men roligt att se hur hästen utvecklats för övrigt.
Mina fick vaccination också och Nisse var riktigt tveksam eftersom han minsann SÅG att Moa blev stucken med en nål. Det är ändå himla smidigt att spruta dem i transporten för då står de där se står.

Vi började med Moa, som jag vet är stum i ryggen och sned i bakdelen. Men nu var det höger bak som var problemet . Där jobbar ju hovslagaren vidare med den galna hoven. Jocke tyckte att det skulle tas mer på innern på den foten men jag är inte säker på att det gick förra gången. Den foten har alltid blivit deformerad när hon vilat och det har självklart med felbelastning att göra. Men jag tror att det kommer att bli bra. Höger bak ska vara fixat efter behandlingen, men ryggen är en värre grej. Där är inte den spända ryggen ett direkt symptom på ett problem utan orsakat av nervsystemet, vilket är orsaken till att jag bara kan underhålla det och få det mer eller mindre avspänt korta tider. Så hon blev skickad till veterinären direkt efter och sprutades med 30 ml DMSO rätt ner i ryggmuskulaturen. Dessa 30 ml fördelades på 6 ställen, och det blev en rätt häftig effekt då ryggmusklerna började röra sig och krypa ungefär som min biceps gjorde när min arm jävlades. Nu ska vi fortsätta som vanligt även om hon så klart inte får kvala på 14 dagar eftersom hon blivit behandlad. Tyvärr glömde jag att fråga hur länge det ska gå innan jag kan massera och om det över huvud taget går att rida på henne?
Hon kommer alltid att behöva extra insatser för att hålla sig fräsch men det ska nog fungera menar både Jocke och Carina. De överöser mig med så mycket beröm att jag blir precis glad.

Nisse sen då - han tyckte det var urkul att vara ute bland folk och rörelse även om det var mycket frustrerande när Moa försvann ur sikte. Frågan är om det var för att han fick trygghet eller för att han tappade kollen på halva sin flock? När han fick göra saker glömde han nästan bort att hon fanns där någonstans. Han som var så himla skygg innan hade fullt upp med att försöka hälsa på folk och undersöka allt han hittade. Jocke sa så klart att han såg det avvikande rörelsemönstret och sedan kände han igenom honom från nos till svans innan han backade och berättade att Nisse borde ha ont i övergången mellan bröstrygg och ländrygg om han varit som andra hästar. Man skulle kunna justera hans vänstra knä, MEN risken är då att man förstör hästen i stället då han troligen slitit in leden efter detta rörelsemönster. Han hade alltså inte nersatt rörlighet eller någon ömhet alls.
Nu har jag fått den djupare koll av honom som jag ville ha så nu är det bara att anmäla vidare. Snart borde det ju vara dags att komma med någonstans?

Efter att vi kom hem passade jag på att massera Dino då det var dags, han mår fortfarande rätt väl i kroppen men nu börjar det bli dags att justera honom och sko om honom. Tur att båda händelserna är nära. Jag måste få honom stabilare i VB om det ska funka för han får inte knäcka i hasen varje steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar