lördag 2 april 2011

Veterinären då....

Ja i dag var det ju egentligen Moas tur men eftersom Dino fortfarande inte är bra i det behandlade benet fick han också följa med (på bokad tid så klart).
Moa har ju tagit det lugnt i en vecka och spelade ut HELA registret på upprördhet och bufflighet. Hon blir så infernaliskt jobbig när hon inte jobbar - vill vara i centrum hela tiden och jag som är av den åsikten att de lugnar sig om de inte får den uppmärksamheten blir urstressad när mamma står och tittar, klappar, pratar med en häst som ändå inte vill lyssna.
Visst var hon framhalt och nu var jag på rätt ben med min analys till och med. Att jag far fel då och då är jag inte så bekymrad över för det gör ju även veterinärer i bland och jag har fått betydligt kortare genomgång i ämnet. Så det blev bedövning av kota eftersom hon reagerade även i knäna.
Under tiden hon vilade i boxen hann veterinären med att kolla Dino - mycket riktigt var han öm i benet fortfarande, men mer i knäet nu. Som tur är finns det mer röntgenbilder på honom än på jag har på alla mina övriga hästar gemensamt så jag vet att det här kan vara en effekt av vintern eller felbelastning. Intressant är att veterinären är imponerad över att han inte han några större problem med kotlederna som han ser ut där.

Så nu får vi se då? Går det att fixa till min vingelben eller ej?

Moa blev bättre av bedövningen men eftersom hon har lite "elefanthud" på ett framknä och som liten hade en superliten lös benbit i vänster framkota som inte togs bort så passade vi på att ta några bilder. Kotleden ser jättefin ut och knäna var inget att oroa sig för. Skönt, då vet jag inför framtiden att det inte är något strukturellt fel och kan lägga mer energi på akupressuren.

Dino fick en illgrön klisterlinda i dag och Moa fick en tjejigt rosa - betydligt bättre tyckte matte även om jag inte är så förtjust i rosa :)

På kvällen var jag iväg och behandlade en liten unghäst som troligen halkat rejält i hagen under vintern - där krävs det några behandlingar innan det kommer att ge fullt resultat men det finns hopp om det! Unga hästar är intressant att jobba med!

Det börjar fladdra i magen inför provstarten!

1 kommentar:

  1. Hej och Grattis till det fina loppet. Kul att läsa din sida. Antar att unghästen är Trixi. Hon älskar massage och speciellt bredvid svansen. Hon backar nästan på mig för att jag ska massera där. Skulle gått promenad i dag m henne men det spöregnade, får bli imorg. Docka fick 1 tim massage i lördags och höll på att gästa käkarna ur led. När jag drog och "snurrade"svansen visade hon tydligt att hon njöt.
    Hoppas du kan boka in mig någon dag mellan alla pållarna.
    MVH Anna, Docka o Trixi

    SvaraRadera