tisdag 12 april 2011

Tiden rusar fram...

Nu har det ju gått tre dagar igen sen sist... Men det beror inte på att jag tröttnat på att skriva utan att tiden rusar fortare än jag hinner med och jag prioriterat vila framför att skriva blogg de korta stunder jag varit ledig.

Söndagen fortsatte så klart som lördagen, vi började med att testa idrottsmassage på morgonen. Där gällde det att ha tempo men det gick riktigt bra. Sedan testade vi ismassage och då visste jag vad jag skulle ge mig på för muskel på den kurskompis jag jobbade tillsammans med. Och när nästan hela behandlingstiden gått så släppte spänningen! Coolt.
Sen fick vi träna kroppsanalyser på varann, det är konstigt vad ogenerad man blir över att springa runt i underkläderna tillsammans med ett antal främmande människor efter ett tag. Alla är mer eller mindre sneda när man tittar en gång extra på dem! Eller blir, så klart har de varit det hela tiden men man tänker inte på det förrän man tittar en gång extra och lite mera noga.
Efter det bytte vi partner och masserade igen. Den här gången fick jag tänka till rejält då det var en stor muskel med dålig cirkulation och dessutom en skada som man inte får massera direkt på.

På kvällen fortsatte jag träningen på ett par bekanta, nu känns det som jag börjar få rätt bra kläm på greppen och att allt börjar trilla ner - jag har verkligen en otrolig nytta av allt jag kan sen tidigare. Och jag får nya infall och idéer som jag testar på hästarna också!

Måndagen var sista kursdagen på massage-delen, Ny massagekompis igen, och så blev det tid för först en liten muntlig repetition av det som är knepigast och sedan fick vi träna på att göra kroppsanalys, välja ut ett problem, välja vilka muskler vi ville behandla och sedan jobba igenom dem och ge stretchövningar att jobba vidare med. Jag lyckades över förmodan och det blev verkligen helt rätt! massor av cred igen, det är häftigt att det ofta "bara faller på plats"!

På eftermiddagen fick vi göra vad vi ville - så vi testade vidare och det slutade faktiskt med att jag visade en del av mina grepp för intresserad kurskamrater! Jag har även testat lite "hästgrepp" och förmanat i ergonomisk arbetsställning, man vill ju inte att folk ska ta slut :) Och om det är nåt man lär sig genom att massera häst så är det att stå rätt!

Dagen fortsatte med en väldigt kort ridtur på en riktigt dynamitladdad Nisse. Han var så det spratt i kroppen och inte blev det bättre av att vi träffade traktorer och lastare - men vi travade faktiskt nån kilometer i riktigt samlat stuk! Sedan ett antal timmar pyssel med en av inhyrningarna, först med hästen och sen fortsatte jag med människan ;-) I rent studiesyfte. Men det är skönt att vara klar med den här delen av utbildningen även om jag redan är sugen på att plugga vidare - lite mera pengar och ledighet att jobba in först bara! Så nästa år kanske? För nästa steg skulle i så fall vara att certifiera sig. Men jag ska väl gå klart idrottsdelen av denna kurs först också - den delen tror jag jag kan ha nytta av i min egen träning om inte annat.

Tisdagen var inte så inspirerande att gå tillbaka till traden på jobbet men nu närmar det sig äntligen tiden för att avlastningen ska komma till på riktigt! Superbra! Men vi är inte där än. Onekligen kommer det ändå att bli underbart nu när jag verkligen kommer att ha en riktig backup när jag är ledig och inte bara ett namn på ett papper.

Efter jobbet var min kompis som är duktig på motorer och grejade med traktorn - han hittade en hel del fel på den. Nu är det bara frågan vad det kostar att laga den, om man ska ge sig på det eller om man ska titta på andra alternativ? Under tiden han höll på och skruva isär och undersöka så körde vi Dino och Moa - Dino känns riktigt bra även om han skruvade ena bakbenet lite. Men det fixade jag när vi kom hem. Det var precis vad jag misstänkte att det skulle vara.
Moa är fortfarande öm i frambenen men ser nu mer ansträngd ut i det andra frambenet - men det borde ju gå att ordna? Jag har skrivit en reminder i telefonen så jag ska komma ihåg att be Mossenberg kolla en grej när vi ska dit i maj.
Inte nog med det så fortsatte jag med att massera Nisse - det behövdes verkligen. Vi passade även på att ringa och bestämma tid med den instruktör vi red för förra våren. Nu är det dags att komma igång igen!

Det här var tre inte så händelselösa dagar direkt.

Jag ser fram emot lördagen som är ledig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar