söndag 24 april 2011

Genrep på rakbanan!

Tjohooo! Så himla skönt att var ledig och kunna lägga upp dagen precis som man vill!!!

Bella hade lite proppar på morgonen, jag är fortfarande inte övertygad om att hon tänker gå ända till 3/5?

Knotten hade käkat rätt mycket på hästarna i fredags, men en insmörjning med Nylanders Hästkräm gjorde att dagen gick mycket bättre - det är verkligen jätteeffektivt både för att lindra och stoppa upp fortsatt bitande när odjuren bitit hål.

Jag roade mig med lite datorjobb och så lite mera tvättande - nu är det snart dags att gå igenom vintertäckena! Dumpa dem som är slut (mamma kommer att kvida) och tvätta dem som kommer att fungera ett år till och så lägga undan. Av nån anledning är det alltid för mycket täcken och grimmor här?

Sen gick jag ut och startade upp hojen, som vanligt hoppade den igång omedelbart, det är en bra maskin det där!

Foto från Sweden Rock 2009

Turen blev inte längre än till gräsmattan - sen lastade jag in mina vinterdäck i bilen och drog till Återvinningen, det var flera som tänkt den tanken kan jag säga, containern för däck med fälg var så full att jag kanske hade kunnat baxa upp mina ovanpå men jag är inte säker så jag gjorde som den före mig. Lade dem i "däck utan fälg-containern" i stället. Jag var kolsvart efter att ha knölat runt med dem men stack till affären också. Jag kunde kanske gjort tvärt om men jag blev rätt skitig av att bara slänga in dem i bilen också :)

En inspektion av hojen visade att jag inte hade brytt mig om att göra nåt åt kromet efter senaste tvätten före parkering i "lök-källaren". Så det var bara att sätta igång i solskenet :) Sämre väder kan man ju ha - och mera Autosol! Det går åt en del till all kromad plast! Det syns att hojen passerat 10 år nu men jag tycker ändå att den håller sig rätt skaplig! Kromad plast är ju lurigt, när det börjar släppa blir det ju fult som sjutton.
Autosol-tuben räckte till hela vänstersidan - utom bakfälgen - och jag tyckte att jag putsat färdigt för dagen när tuben tog slut så jag struntade i att åka och köpa mer. Det blir att hänga på låset på påskdagen i stället.

Påskdagen ja, den dagen Nisse är uppkallad efter! Jag trodde väl inte för 2 månader sen att han skulle komma tillbaka så pass att han skulle kvala under Påskhelgen? Men nu är vi där!
Vi åkte till rakbanan och körde några något snabbare intervaller under kvällen. Det var en massa ponnyer uppstallade på banan, vilket det kan vara i bland när det är hopptävlingar i trakten. Så vi fick träna på att titta på hästbussar och allt möjligt, han tycker de är rätt fula så jag hoppas han sköter sig på måndag. Står de still så hanterar han det ändå någorlunda tycker jag.
Fortfarande pigg och glad, rakan hade harvats så den var ännu lösare vilket inte är ultimat för bakknäna så jag nöjde mig med tre intervaller i stället för fyra som var tanken från början. Det spelar ju ingen större roll, poängen är ju att han ska få springa igenom kroppen.

Ändå blev jag förvånad efteråt när vi stretchade - eller ja, han stretchade. Han kom flera centimeter högre än han någonsin gjort med frambenen! Nu har han ju fått alla förutsättningar maxade med massagen på fredagen under invänjningen av gjorden men jag tycker ändå att det är häftigt att det blir sån skillnad! Jag testade att spänna den lösare i dag och den gled inte i dag heller.

Det där måste vara super på hästar som ligger på så pass att allt vill åka fram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar