tisdag 19 april 2011

Anmält och klart!

Jag jobbar visst för mycket för nu blir det tre dagar igen!!!

Söndag:  Söndagsförmiddagen ägnades åt lite pyssel och en fantastiskt skön skrittsväng med Dino innan det bar av till Norrköping för en massage. Av nån anledning kändes det nästan motigt i det fantastiska vädret.Men jag kan säga att jag hade tur som en tokig - dels att jag bytte hjulen i går och dels att jag inte var supertung på gasfoten. Det stod nämligen en polispatrull med laser och sköt bilar på ett ställe - när jag kastade en blick på mätaren så stod den på 60 - men jag vet ju att den visar lite fel som de flesta. Där sparade jag några kronor.
Jobbet gick bra, jag har varit hos den hästen en gång innan och det var avsevärd förbättring.
Lite sen for jag vidare mot nya mål, nämligen till ett stall med Islandshästar där jag lovat att hjälpa till att köra in en hög hästar. Dagens projekt var att gå med vagnen och selen och se hur de reagerade. Alla fem var superduktiga så det borde gå utmärkt att sätta dem i vagn och köra om några veckor om de nu fortsätter att öva lite några gånger mellan :)
Sen fikade vi innan jag fortsatte med att öva lite människomassage igen. Framför allt att tänka ut vad det är som krånglar är intressant eftersom det oftast inte är DÄR människan har det akuta onda. den 1/5 drar jag igång på riktigt! Och är redan rätt bokad drygt 3 veckor fram!

Jag tror det blev mycket sol och frisk luft (och 2,5 timme knallande i paddock inklusive släpande på lätt vagn - tungt) för jag sov verkligen som en stock till skillnad mot natten innan.

Måndag: Och på måndagsförmiddagen gick anmälningstiden till kvalet ut!!! Oooooh vad spännande! Det här är pirrigare än något jag gjort på evigheters evigheter! Har man hållit på i över fem år (ja okej - tio månader gick han i en hage och skulle få en sista sommar/höst). Jag tyckte ju det var otroligt passande att en häst som heter Easter Day ska kvala under Påskhelgen men att vi skulle hinna dit! Där får jag tacka Tobias G. - för jag hade aldrig vågat anmäla till en 22-provstart som första provstart efter att ha varit borta i fem år om han inte bedömt att han är mer avslappnad i högre tempon. Självklart kommer jag inte att byta kusk nu i början innan jag börjar lära mig Nisses beteenden på banan och vissa kuskar kommer inte upp bakom honom alls.

Koncentrationen var väl inte riktigt på topp under måndagen men lite blev uträttat och träningen gick rätt mycket bättre igen! Även det för armar/axlar. Och vilket underbart vårväder! Man vill bara ut!
Efter jobbet for jag till Norrköping (igen) och den här gången hände en skapligt dum grej på vägen! Jag hade en luftreninsspray, med gräslig lavendeldoft,  liggande i bilen på väg till tippen. Och i en kurva kom den i kläm mellan bensindunken och lite annat med sprayknappen intryckt. Precis när jag åkte upp på motorvägen! Innan jag kom på vad det var som lät var jag skapligt orolig men sen var det bara att veva ner rutan och försöka vädra ut eländet! Jag STANK lavendel när jag kom fram, och den häst jag skulle behandla är en av mina känsligare. Som tur var gick det bra trots att jag luktade illa. Hästen verkade ta det rätt så sansat att jag luktade illa - och köpte behandlingen bättre än sist.

Sen rullade jag hem och gick ner i stallet. Bellas mage börjar sjunka ner - spännande! Hon var jättearg på magen under kvällen men desto mer nöjd när jag pillade bort liteskräp vid juvret. Det får inte plats så mycket men det är otroligt vad allt kryper in.
Sen sadlade jag Nisse och tänkte mig att rida ett jättelugnt och kort dressyrpass - och det blev det verkligen. Sjuttiofem blodtörstiga myggor som jagade oss hela tiden, supertaggad häst och till råga på allt måndag så det rasslade förbi släpkärror med de mest intrssanta lass plus att någon sjysst människa rattande en blå bil hälsade på oss genom att tuta. Det var bara att ge upp att försöka få honom avspänd - balanserad, japp men avspänd. No way, men matte blev trött rätt omgående, det känns att benet var konstigt förut.
Till råga på allt hade gjorden kasat fram och dragit med sadeln igen.
Sen spelade jag av lite skivor och tyckte väl att livet är rätt sjysst ändå - även om det är frustrerande med kval att man måste vänta till programmet blir utgivet innan man får reda på spår. Många hästar blev det så det är ingen fara att han inte får nån rygg :)

Tisdag: Var faktiskt bara en helt vanlig underbart solig dag - om jag inte varit uppbokad hade jag kunnat fixa amatörföreningens hemsida på lunchen men det var tyvärr omöjligt. tacka och lov att det inte är några onsdagsstarter - men jag har massor av nya medlemmar att mata in och jaga upp årsstatistik på. Uppbokningen gick ut på att luncha med en gammal kollega, vi åkte till en golfklubb och satt ute på en terass och njöt i solen. Det är kul att träffa dem man jobbade med för flera år sen i bland.

Efter jobbet bar det av till banan med ett stopp på travshoppen igen - nu skulle jag ju ha den där gjorden som skulle finnas där. Men det gjorde den inte. Men med lite konfererande och ett telefonsamtal till återförsäljaren gjorde att jag köpte en dressyrgjord i rätt längd (om den inte funkade kunde jag så klart byta). Inte nog med att jag var först med att inviga duscharna på nyårsafton, nu är jag visst först (av dem som handlar på shoppen av våra tränare åtminstone) med Eric Le Tixerant-gjorden mina pållar.


'

Nisse gillade sin gjord mycket! På honom som det är så mycket motor känner man inte så mycket i traven - men i skritten mellan intervallerna var det en otrolig skillnad när inte gjorden hasar fram och klämmer honom. Vilket den gärna gör när man har ett ton i tömmarna som i dag ;-) Jäklar vad spring-villig han är - öronen rakt fram - svansen i en snygg böj och sen kör han på! Jag var helt jäkla slut trots att han hade tungfelsgummi i dag, det gjorde nog varken från eller till. Men han hade fått skav av nosremmen på kindbenen. Nu MÅSTE jag byta huvudlag på honom för det han har är för litet. Han och Dino får byta.

Det var provloppskurs i dag så han fick höra startkommandona minst 5 ggr medan vi duschade och klädde på honom - men han hade fullt upp med att nosa runt och stå och se nyfiken ut så startkommandon bekommer honom inte det minsta! Det ska bli spännande på måndag - Spår 3 blev det också - riktigt bra när man som vi vill ha ryggar. Nu hoppas vi på att skorna funkar - han fick halvrunda fram och falsskor bak så kanske kurvorna går bättre även i högre tempon? Det kändes bra när han sprungit in sig på allt nytt i dag! En massage på fredag och några intervaller på lördag så har jag gjort vad jag kunnat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar