söndag 21 augusti 2011

Provlopp :)

Det känns rätt hopplöst att skriva korta blogginlägg när man ska sammanfatta 3 dagar åt gången men vad sjutton... Mitt liv ÄR ju sånt.

Torsdagen var vikt till att laga bil då, och då tänkte jag uppdatera bloggen men insåg att jag av nån anledning inte kunde uppdatera I bloggen så jag skrev i Word och sen blev det liggande i laptopen ända till i dag... När tid finnes som sagt.
I vilket fall som helst fick då bilen en ny ände på avgassystemet och en ny drivknut. Men nu är det uppenbarligen så att min bil gillar att bli ompysslad och skiter fullständigt i om JAG har tid med det eller ej? Styrlederna kollades förra gången och nu är det en som är glapp på höger sida. Bara att fixa innan Bilprovningen ska säga sitt i september.

Fredagen bestämde jag redan på torsdagskvällen att den skulle vara vikt till massage av kusarna. Nu blev det så att Nisse inte kom med på Örebro så vi får anmäla vidare. Det gjorde att jag omplanerade och beslutade med väldigt kort varsel att köra ett provlopp med Moa på lördagen. Jag hade väl ungefär en halvtimme kvar till anmälningstiden gick ut när jag ringde.
Moa är faktiskt den som är "stummast" i muskulaturen av hästarna. Dino är förvånansvärt smidig i musklerna och bygger som sjutton nu. Jämnt och fint också utom uppe på rumpan, där får vi jobba vidare. Nisse är aningen ojämn bak men det har han ju alltid varit. Däremot undrar jag om det inte är dags för en tandkoll på honom igen? Den tar vi när han och Moa ska vaccineras framöver.
Det känns att avsluta veckan med att ta tre massager på fredagskvällen när man haft EN ledig kväll på hela veckan :) Men en grej som var skön med att massera var att man slapp att bli blöt- det ÖSREGNADE nämligen hela eftermiddagen/kvällen.

Provloppet var tänkt som ett test med boots bak eftersom jag bara var någorlunda nöjd med aktionen i kurvorna förra vecka. Hon har ju gått med boots runt om vilket jag testade utan förra gången. Eftersom det kan bli kval på fredag om jag har tur och vi kommer med på Kalmar så valde jag att starta i 25:an. Nu var det väldigt glest med startande i alla loppen utom 2-årsracet, bara 3 hästar i vårt provlopp. Men oj vad taggad Moa var! Hon som alltid bara hängt med halvdant och fått gå under drivning tills hon spurtat som en racer på upploppet var riktigt på. hon till och med puttade lite på kusken framför efter 500 meter vilket förvånade mig mycket. Loppet gick i jämnt 26-27-tempo och det var bra. Jag hade varit beredd att ta böterna om jag kört för fort men precis när jag lyft ut så insåg jag att jag inte hade plånboken med mig, haha. Men sånt går ju alltid att lösa! Det funkade faktiskt mycket bättre i kurvan och det tog inte många meter in på upploppet innan hon var först trots att hon bara fick "smygorder". Sista biten fick hästen bakom fartorder, men det var inte att tänka på tyckte Moa.
Med tanke på att man alltid fått köra henne med framvänt spö var detta ett stort steg framåt! Genomtrampsskydden känns som en strålande idé fortfarande!

Moa vinner provlopp Foto: Jacob Smith


Det ska bli kul att se vad Jocke säger om henne och vad det finns för utveckling. För nu tror jag att jag har de flesta nycklarna till henne :)

När vi  åkt hem med Moa så var det bara att inta lunch och sen lasta grabbarna för att köra rakbana med dem. Jag måste säga att banan var fantastiskt fin både rundbana och slinga/raka. Banpersonalen gör ett fantastiskt jobb! Nisse var riktigt riktigt fin igen - Förvisso stark men det var inte nån fara på taket, bara superglad och lite irriterad på att jag inte fattar hur fort han vill springa :) Trög chaufför alltså...

Dino tror jag däremot hade träningsvärk efter massagen, han var rätt ovillig och tittig och vinglig men ändå travade han bra för det mesta. Vi började leka "rakbaneintervall" lite mer faktiskt, i bara lite förhöjt joggingtempo. När han tog i för mycket gick det lite knackigt. Men då var det faktiskt högre fart än förhöjd jogging några meter så jag tror inte han har styrka för den farten än. och när jag stretchade honom såg jag att det inte bara är Moa som ska ha genomtrampsskydden. Den där släkten alltså. jag tror han kommer att bli lite bättre när han jobbat upp styrkan i bakbenen igen men just nu blir det visst skydd typ jämt? :(

När vi kom hem från banan hade jag min första migränkänning på evigheter så det var bara att ta det lugnt resten av kvällen. Bara lite småpyssel i datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar