tisdag 8 november 2011

Strippad bil och full fart...

Söndagen ägnades åt några minuters panikstädning på morgonen, inte för att det blev ett dugg bättre men nåt fick jag undan innan jag fick skruvarhjälp strax efter åtta på morgonen. Vilken jäkla tur att det är så varmt som det är nu när allt var tvunget att fixas utomhus! Jag hade en diger lista på 17 saker som vi varit inne på att strippa Grålle-bilen från innan den ska bort från Solbacka. Det otroliga var att det bara var en sak av alltihop som vi inte fick bort och det var bromsbackarna till handbromsen. Sen åkte allt möjligt från motorvärmare till kontakten till draget. Själva draget är olika modeller på kombi och sedan så det funkade inte. Batteriet tog jag in och satte på laddning direkt. Det är inte ens 2 månader gammalt och extra starkt och lika sjutton hade Grålle nästan dödat det. Men bara nästan. Efter ett litet tag slutade den blå lampan på laddaren att lysa och sen fick det stå.

Själv agerade jag "operationssköterska" och rotade fram verktyg efter hand som de behövdes, plockade fram olika burkar för olika skruvar och muttrar för avgassystem, kupé osv. Och bar grejer till förrådet där de ska vara. Det är ju inte säkert att jag någonsin kommer att behöva grejerna men OM, då har jag sparat mycket pengar :)

Jag drog även ett rejs och rensade kardborrar i hagen men då blev Moa och Dino osams om mig så då blev det nästan muck :o Efter 6 timmars arbete var allt borta så nu har jag ett vrak på pallbockar stående här hemma! Inte så fint, men det är möjligt att den blir kvar över vintern.

När vi var klara var det krattning av paddock på schemat. Jag hade en plan att vänta tills inhyrningarna hade åkt iväg med häst och transport men hästen i familjen hade andra åsikter så till slut fick Dino och jag smyga förbi medan de höll på och slet med lastningen. Dino har bytt bra böjsida av nån anledning som jag inte begriper. Den som funkade förut funkar nu med men han är mycket bättre i den andra? Bra är det ju i vilket fall som helst.

Sen drog jag till affären innan jag fick besök av han som försökte rädda mitt datorvrak. Dessvärre gick ju inte burken att rädda utan bara datan. Men vad jag kan se så finns all information kvar. Problemet är att det kommer att ta TIMMAR och åter timmar att återställa allt  Men nu klarar jag åtminstone att driva företaget vidare och det känns skönt.
Och kvällsjobbet känns lite monotont när jag inte är i stallet eller jobbar ;)

Sen var det plötsligt måndag och då var det som vanligt, jobba, träna, (just det, det kom ju ett paket med massageprylar till jobbet också, sjysst när företaget skickar med UPS som kör inne på området!) och sen iväg och hämta ett annat paket på Post-utlämningsstället, vidare till återvinningen med allt skräp som fanns i gamla bilen och sen hem.

Planen var lite ridning och utvärdering av Moas rygg. Sist tyckte jag att sadeln åkte fram lite mycket så jag drog ett hål till och satte timern på 5 min. längre. Moa är så himla duktig, även om hon tyckte att det var attans läskigt med hästtransporter, bilvrak och sånt. Plötsligt kom mamma smygande men det satte jag stopp för. När jag äntligen fått henne lite lösgjord så vill man ju vara lite försiktig. Tyvärr funkade min höft så där, åtminstone om man ska döma av ljudet när jag satt ner i vänstervarv men det gick faktiskt att korrigera. Vi ser ju inte massor i mörkret.
Det blev lite skritt, lite trav, lite rakriktning, lite tempoväxlingar och volter + att vi körde lite skänkelvikningar. Höger sitter som smäck, vänster är svååååårt så där slår hon nästan knut på sig själv men går ändå åt rätt håll.

Resten av kvällen ägnades åt datoruppdateringar och chat med helgens kunder... För på fredag bär det av till Dalarna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar