fredag 18 november 2011

Fullt ös - matt massör...

Oj vad det går...

Det blev inte tid att uppdatera här mer under turnén då det var kunder och transportsträckor på löpande band! Lördagen användes till att massera 5 st. hästar och åka ungefär 10 mil för att avslutas med (tro det eller ej) en dry martini, en god middag och kaffe + körsbärslikör som avslut!

Den där martinin, smaken av den hängde med hela söndagen! Märkligt det där men inte förvånande, mina munslemhinnor reagerar även om jag smörjer in mig med något någon annanstans på kroppen, till exempel nån salva, eller om jag sväljer ner en tablett så känner jag det ändå ett bra tag.

Även söndagen gick bra och var inte så extremt speedad. Sista behandlingen var i Långshyttan vilket gjorde att jag fick en alternativ väg hem... Jag var hemma vid tio-tiden på kvällen efter att ha trasslat mig ner via Västerås - Norrköping och sen hem.

På måndagen blev det lite "sov-morgon" eller vad man ska kalla det. Alltså, ringa och fixa bokföringsprogrammet, ringa Bredbandssupporten då en av datorerna inte får kontakt med nätverket osv osv. Sen iväg och jobba, jag hoppade boxningen på grund av att jag tyckte att det räckte med alla behandlingar i helgen som träning. Jag har dessutom fått lite problem med "fel" axel efter krocken och skulle direkt efter jobbet på behandling. Mycket riktigt så har axeln vridit sig ur läge och det behövdes en hel del meckande för att försöka få den tillbaka i rätt läge. Efter det hade jag en kund så den dagen gick också i flygande fläng.

Tisdagen var en allvarlig dag på jobbet ;) Eller inte? Vi hade revision från en av våra kunder och det är så klart en händelse som kräver fullt fokus. Efter att under ett par timmar visat den del jag skulle visa så var det lugnt. Jag hade anmält Moa till lopp på Mantorp så jag skulle ju hålla bevakning på det också. Och mitt under revisionen började folk messa om muskler och starter och allt möjligt så det blev lite märkligt.
På lunchen rejsade jag iväg och köpte nya batterier till pulsmätaren,
Men med start blev det ju riktigt viktigt att åka och träna under kvällen så att det räcker att springa igenom kroppen på henne på lördag. Problemet var att 15.54 blev jag utkallad för att närvara vid ytterligare ett revisionsavsnitt! Och banan stänger 19.00 på tisdagar. Jag ringde mamma och bad henne att göra allt hon kunde och att jag skulle komma så fort jag kunde.
Klockan var 16.38 när jag blev "frisläppt" och då fastnade jag så klart i bilkön. 16.59 hade jag inte kommit ur den än men då ringde jag igen och bad att hästarna i princip skulle vara att bara slänga in i transporten och dra.
Jag skulle ju "bara" köra intervaller så jag fimpade en aning på uppvärmningen och nedvarvningen, 2 minuter på varje ungefär. Inget jag gillar för jag vill jogga minst 15 min. före intervaller och varva ner lika länge.Och stretcha innan duschen. Men i detta fall blev så klart Moas stretch efter duschen. Hon var pigg och glad och håller fortfarande samma fart runt hela banan nu när hon har senskydd! Jag är så glad att jag kom på det. Hon är även mjukare i ryggen även om hon kan spänna emot när man känner på henne i bland.
Dino var jätteglad - och sprang jättefint. Det luriga med honom var att han lätt sprang 4 intervaller även han! Det första varvet på 43 - sen 2 st. på 38 och ett lite snabbare till. Och han har inte några problem alls med åtrrhämtningen. Men han har ju alltid haft bra återhämtning. Han stannar - vänder upp - och skrittar 20 m så är han nere i puls för att vända igen. Moa har lite annan strategi - hon går åt samma håll - ungefär samma sträcka men inte lika lågt. Sen kommer hon på "NU vill jag springa igen" och så går hon och laddar för det när jag intervallar på banan.
För övrigt mötte jag traktorn när jag tog bakvarvet med Dino och skrittade av banan för att fortsätta nedvarvningen 19.01. Dagens bedrift med fantastisk assistans av mamma!

Jag var riktigt nöjd med båda, trots att jag inte hunnit massera dem av naturliga skäl. Resten av kvällen försökte jag fakturera helgens kunder med varierande resultat. Tur att de stora fadäserna hamnade hos en bekant, haha.

Onsdagen var det jobb, lite mera revision, boxning (jag var som förr när jag hade ont i andra axeln - klen i armarna) och sen hade jag 2 st. kunder efter det. Sen en liten sväng till stallet och klappa mular och klä på/massera Moas rygg och sen fortsätta greja med ekonomi och lite med nästa helgs kurs som ska bli av med lågt deltagarantal.
Jag känner av tempot minst sagt men jag går på högprestation så det funkar.

Torsdag var också mycket på jobbet men nu finns det några obokade dagar framöver! 3-4 åtminstone och nästa vecka ska det planeras kurs och tävlas.
Givetvis blev jag kvar lite länge eftersom jag inte hade nån tid att passa och när jag kom hem så såg mamma helt färdig ut för hon hade kapat järnrör hela dan. Så jag bestämde mig för att dressyra båda kusarna. Samtidigt skulle Erica longera och tömköra ute i mörkret, vi var nog båda två rätt tveksamma till hur det skulle gå men det gick alldeles utmärkt! Mina fåntrattar verkar tycka det är jättekul att vara ridhäst. Moa står som ett ljus vid pallen när man ska upp och gör sitt jobb på ett föredömligt sätt. Hon har ju lite trevligare bogar för dressyrarbete än Dino så hon får trava betydligt mer än vad han får göra. Hon fick prova lite öppna och det var så jobbigt att man kan bryta ihop enligt henne. Så då stannar man och svänger lite på kroppen - men så kommer man till den där punkten då hon sänker halsen och jobbar på med ryggen och allt känns jättebra! Rakriktning är super på båda två dessutom. Dit kommer man aldrig om man bara sitter och kör. Men det är lite jobbigt för en otränad ryttare ;)

Dino får ju mest skritta men lite tempoväxlingar på långsidorna hann vi med. I långsam trav tar det honom 8 steg att avverka en sida! Ändå har han mycket kortare ben än Moa. Sen vill han absolut inte använda pallen men sitter man upp från marken så står han som ett ljus??? Fattar mig inte på djur? Men bra gick det även med honom. Öppna testade vi till och med längs långsidorna och åt höger gick det riktigt bra!

Kvällens garv i mörkret kom när Erica frågade mig om jag såg hur "hårt" snodden var spänd på Wia... Jag skymtade hennes benskydd lite i reflektion i vissa lägen, så mörkt var det!

Sen skickade jag mail med fakturor till kursen så nu vet jag vad jag gör ett antal timmar i helgen och veckan. Nu ska här förberedas...
Och så ska ju Moas grejer till måndag fixas och hästarna tränas och huset röjas så jag kan ta in folk (jag har ju knappt varit hemma utan att jobba på slutet). Ja, ja, vila var det ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar