tisdag 22 november 2011

Jobba ifatt - och så start med årets första placering

Det var ju det där med den där oplanerade helgen ja, den fylldes utan problem upp med massor av måsten som jag var tvungen att göra inför kommande helg och en del pyssel för att få ihop företagets ekonomi efter datorraset.
Men först åkte jag till Mantorp med hästarna. Eftersom det var provloppsdag och vi inte skulle vara med så åkte vi tidigt för att hinna undan. Moa fick några lättare intervaller på en jättefin men aningen kladdig rakbana! Hon kändes som vanligt och betedde sig så också. Det är ju skillnad mellan att ta en skrittpromenad och gå 3 st. intervaller men en del hästar går absolut bäst med ett sånt jobb nära inpå start så det är ju bra att prova nu när det blivit lite otakt på jobben.
Dino visade verkligen ardenner-psyket bland allt folk i stallet. Först genom att bara vara helt seg ut ur stallet, men efteråt blev det ännu tydligare då han lyckades ruska av sig selen efter att jag spänt upp svanskappa och buk-gjord. Han vek inte ens örat mot skramlet bredvid sig, haha. Men sen så...!!! När jag duschade honom drog de igång startkommandon i högtalarsystemet då ett provlopp startade - och då blev han så ivrig att han stod och småstegrade i kedjorna. DET var så spännande så han inte visste var han skulle ta vägen!
Jobbet då? Jag körde 5 st. intervaller med 200-puls och kom äntligen upp i den träningsmängd som "tar" lite.  Han blir starkare och travar bättre för varje gång jag kör.
Nästa gång blir det banjobb, siktar på att landa på 35 full väg då.

Tvätt och pyssel och lite selfixande och allt möjligt papperstrixande fylldes resten av tiden med innan söndagen avslutades med en kund på britsen. Då var det mesta packat och klart inför måndagskvällen.

Jag gick hem efter träningen, som för övrigt kändes bättre än i onsdags men jag är sjukt stum/tung i kroppen", för att hinna med att ringa lite data-support. Ändå var det precis att jag hann käka och putsa upp det sista på Moa innan det var dags att åka.

Det var ett snilledrag att be om inomhus-box till henne. Allt det där jobbiga överladdade försvann på henne och det var inga problem att sela henne löst i boxen. Otroligt nog hade de lyckats att trycka in 3 st. i samma lopp i samma stall plus att det var en i lopp 4 och några värmningshästar som skulle ut ungefär samtidigt. Vi hade flyt och hade fått box närmast ingången men lite rörigt var det innan alla fick till det.
När Oskar skulle värma henne i rätvarv så körde båda traktorerna i olika spår. Den som hon passerade på innerspår var inga problem, det har jag ju gjort förut. Men den de skulle försöka ta på yttersidan, den blev hon så rädd för att hon tappade styrningen - otäck upplevelse för kusk och säkerligen för det ekipage de mötte också. Han tycke att jag skulle ha upplyst om att hon var livsfarlig i en sån situation, men hur lätt är det när man aldrig varit med om den? Troligen var han inte riktigt med heller eftersom hon passerade den första traktorn på innern utan så stora reaktioner.

Som tur var gick det bra!

Oskar tyckte dessvärre att hon kändes öm höger fram men när jag kände på henne så ömmade hon absolut inte mer än innan. Efter Bellas problem blir man ju lite orolig så jag letade igenom henne rejält. Det kan ju vara dressyren och användandet av muskler på ett annat sätt som ställer till det lite när det går fort också. För det han beskrev är inte riktigt något jag känner igen.
Dessutom fick jag kommentaren att käken ändå är så lång att den inte hjälper så jag slängde den till loppet. Jag har ju ändå spekulerat i om det var den eller senskydden som fick henne att börja trava bättre i kurvorna och nu har jag nog fått kvitto på att det är så.

Hon var skitfrän mellan värmning och lopp, de som inte håller på med hästar förstår nog inte hur mycket man kan läsa en häst. Men man såg verkligen hur hon gick upp i sig själv och laddade i boxen... Häftig kuse!

Loppet gick ungefär som förväntat, hon hänger med och sen finns det inte så mycket speed till slut. Förra året gick ju loppen långsammare och hon smet ut sent. Nu hänger hon inte riktigt med i tempo-skärpningarna men det tror jag kommer. Hon höll undan till en 5:e-plats så det blev 2 900 kr till på kontot.

Det är helt fantastiskt att hon från att inte kunnat springa i 2-minuterstempo i början av året har kommit tillbaka så pass att hon börjat plocka pengar igen.

Nu återstår att se hur hon tagit den här starten och bestämma om hon ska ut i något mer lopp innan hon ska på återbesök till Jocke M. fyra dagar före julafton. Känns hon bra så anmäler jag till något. Men frågan är bara vad? Jag hade ju ett par lopp som var tillägg vid 15 och så på lut och helt plötsligt har hon för mycket pengar för det. Helt super i och för sig för hade hon inte plockat poäng nu så hade det blivit betydligt svårare att komma med i lopp i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar