tisdag 31 maj 2011

Om det kunde vända - Hoppet är det sista som överger en...

Nu har Moa skor på fötterna igen, hon börjar bli riktigt trevlig att sko om man jämför med hur hon varit tidigare... Nytt ställe också eftersom vi åkte hem till hovis.  Hon fick för första gången träffa lösa hundar och det var en otroligt upprörande händelse om man får tro henne. Hon reagerar verkligen först och tänker/känner efter sen. Men det som är roligt att se är att hon faktiskt inte gör så mycket grimaser åt hovis längre :)

Lördagen gick i flygande fläng med arbete i Norrköping på förmiddagen, ut och köra rakbanejobb med Nisse på eftermiddagen för att avsluta eftermiddagen med massage av 2 personer! Pust...
Hästen i Norrköping har jag behandlat några gånger och jag blir glad varje gång det blir så positivt resultat som jag fått den här gången. Det är skönt att veta att man är inne på rätt väg för det mesta. Självklart finns det hästar som har fel som jag inte kan påverka men jag försöker att vara ärlig och be dessa hästägare att utreda hästen vidare.

Nisse då: Det hade regnat en hel del på natten och när vi skulle till rakan så var det ett par gråsparvar som badade i vattenpölarna. Mycket skumt om man ska se det ur en hästs synvinkel uppenbarligen... :p
Genast när jag kom till slingan så mötte jag en tränare så vi körde i lag trots att Nisse tyckte det var hur lååååångsamt som helst att värma i 3-min-tempo. I bland när det gick extra långsamt kände jag faktiskt att han sökte lite form, haha. Men oftast sprang han lite snett som vanligt.
Oftast brukar man ju inte ha samma tänk och fart och intervaller när man möter nån så där men av någon anledning sammanföll vårt tänk till 100% så det blev 3 intervaller i 35-40-tempo. Det mest imponerande var att det var hur enkelt som helst att hålla honom nos vid nos med den andra hästen! Stark är han ju men han var bara precis som vanligt. Jag kan fortfarande inte låta bli att förundras över hur han är. Även om han springer som en banan åt Linköpingshållet och rak åt Mjölbyhållet. Nu hade vi hans sämsta sida åt Lkpg i och för sig. 
Och han verkligen strålar harmoni! Riktigt fränt! Jag passade på att köra akuprssur på honom för halsen när jag kom hem och det var stor skillnad på höger och vänster sida på nästan samtliga punkter.

Lite pressur och körning av Dino hanns också med :)

Söndagen var första hellediga dagen på 14 dagar! Så då passade jag på att fara runt som en orkan inomhus, det märks inte mycket skillnad men är betydligt mycket renare! Jag passade även på att fixa min dörr som hängt ner sig igen, det fixas bäst genom att man tar domkraften - hissar upp hela huset (ja utbyggnaden då) och sen lägger man en platta på 2-3 mm mellan. Shimsa upp huset alltså ;) Det behövs ca en gång vartannat år :)

Och så var det ju TV i timmarna 4,5, för enda gången jag faktiskt tittar är när det är Elitlopp på gång! Jag är inte besviken, det var dramatik, två favoriter som skulle göra upp och från att ha varit helt uträknad så slog Jocke Lövgren och Brioni till med dunder och brak i något som 500 m från mål såg ut att bli en promenadseger för Arch Madness.

Lite segt att vara tillbaka i vardagen igen på måndagen, jobbet är ungefär lika pressat och kaosartat som vanligt, med den stora skillnaden att jag nu får tiden att fokusera! Det gör att prestationen höjs rejält! Och trots att det är full fart så hinner huvudet med. Och då håller jag mig lugn. Fighter-själen blir snäll. ;)

Lunchträningen nådde nya höjder också! Förra veckan bevisade vi för varann att vi minsann orkar höja tempot en del så vi fortsatte på inslagen bana! Jättekul för jag hade verkligen bättre ork att prestera än jag trodde! :)

Och så var det ju äntligen dags för Moa att åka till osteopaten. Min analys av hennes problem visade sig vara helt korrekt, sned och sticker vänster ben under sig. Dessutom så är hon uppenbarligen extra känslig på grund av att hon har högt tryck på lymfatiska systemet vid rygg-kotorna. Och ungefär DÄR tyckte han väl att jag kunde anmäla mig till hans skola och utbilda mig till osteopat, haha. Jag har alltså inga anatomiska kunskaper på människa mer än att jag läst in så där vad 30 muskler heter. ;-) Sen att jag har mycket gratis ändå, det är ju en annan grej. Men ändå, är det ju lite smickrande att förslaget kommer upp :)

Men jag har knappast möjligheten att sadla om just nu, även om man med en sådan utbildning skulle kunna försörja sig utan problem. :)

Moa då, ja det finns gott hopp om henne trots allt, hon måste skos om på en bakfot för den är oplan först. Annars så ska vi träna på nu så hon får hänga med och jogga när jag tränar Nisse så får vi se sen. Återbesök om 3 månader så då passade jag på att beställa en tid för genomgång av Nisse också :)

Sen på kvällen gav jag mig ut i stallet och körde akupressur och insmörjning av man och svans på Dino, han är MYCKET bättre i den delen även om han fortfarande är upp och ner i kronranden. Det släpper med lymfdränage (massageteknik) fortfarande så jag tror fortfarande att det är lite stopp i cirkulationen i frambenen (återflödet).
Och så fick Nisse en massage också, han tyckte det var TOPPEN!

Sen var jag rätt slut! Inte så konstigt kanske, 14,5 timme oavbruten aktivitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar