torsdag 5 maj 2011

Inkörning och eventuell ny skada

Fortfarande kallt så man fryser som sjutton - minusgrader och nordan. Som gjort för utomhusaktiviteter?

Det är rätt körigt på jobbet och jag vet inte riktigt hur planeringen ska gå ihop sig de närmaste veckorna. Jag har en del för mycket att göra för att det ska funka och ÄNDÅ sitter jag och spånar om det inte ska gå att kvala Nisse nu i maj? Annars drar det iväg till mitten av juni tyvärr om vi inte åker till nån annan bana och då blir det ju ett helt bestyr. men jag har inte fått tag på Tobias för jag har ringt på knepiga tider för honom. Så jag jagar vidare och ser om han är ledig till att börja med...

Onsdagens planer var att mamma skulle köra Moa och jag sticka iväg och hjälpa till att köra in islandshästar igen! Men säg de planer som funkar? Moa fick ett ryck och skulle anfalla Dino vid insläpp. Vi tar en och så får de andra två gå lösa med stallbacken avspärrad och nu hade Moa gått in i sin box och snedtänt på kusinen när han klev förbi på väg till sin box. Men det gick inte riktigt som hon tänkt för hästskor är förbaskat hala på betonggolv - hon halkade halvvägs omkull och slog i sidan av huvudet i en boxvägg :( Det verkar som om bakre delen av underkäken fick värsta smällen? Hoppas att hennes tänder klarade sig för hon betedde sig lite märkligt när hon käkade sen vid kvällsmaten. Tandfrakturer är ju inte kul men just nu får man ju bara bida tiden och se hur hon verkar.

Om vädergudarna log mot oss förra gången vi tränade lite med islandshästarna så var de lite smådryga den här gången. Det blåste som sagt en nordan hela dagen och var max 5 plusgrader, och i bland snöade det, i bland regnade det, sen sken solen och sen var det en hagelskur på g. Svenskt sommarväder men kallare?
I vilket fall som helst gick det fantastiskt bra, allihop hade sina ägare i vagnen och körde själva med mig som mer eller mindre moraliskt stöd. Det är ju inte bara hästarna som ska lära sig utan ägarna också, men allihop var mycket läraktiga när jag pratade om hur man ska ha kontakt i munnen. Och hur lätt det är att ge dubbla kommandon blev en del varse den hårda vägen. En häst som redan är riden i många år blir väldigt osäker om den inte får något stöd alls i munnen och har en vagn med matte bakom. Men allihop var jätteduktiga! En av dem behöver inte fler "lektioner" och de andra är inte heller i behov av speciellt mycket mer träning.
Jag måste erkänna att det känns lite kymigt att köra in i en paddock men med små hästar som dessutom är vana vid paddocken har det gått utmärkt och ingen av dem är den rädda sorten så det har funkat över förmodan trots alla snäva svängar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar