lördag 7 maj 2011

Kurs igen...

Ja det blev sovmorgon (eller man kanske ska kalla det pysselmorgon?) i Solbacka eftersom kurserna börjar vid tio första dagen alltid. Rätt skönt att hinna undan med en del saker och få lite tid för sig själv. Det behövs, man kan tycka att det borde bli ensamt när man lever som jag? Men det är ingen risk, enda gången jag är ensam är ju när jag är hemma och när jag är ute och kör en häst ensam annars har jag i princip folk runt mig jämt.

Intressant var att se att Dino håller på att ändra beteende i hagen igen och springer runt lite av egen maskin nu!

Nu har kursen inriktning på idrottsmedicin och fredagen ägnades åt att prata om akuta skador i samband
 med idrottsutövande. Vi fick öva på att lägga tryckförband på varann, dels på foten och dels på låret. Det är ingen behaglig upplevelse men det är nog väldigt bra att kunna. Utöver det var det en heldag teori så man var lagom stum i både kropp och knopp när dagen var slut.

Efter kursen åkte jag och hämtade mitt bokpaket med hästosteopatiboken och en bok om specifika ryggproblem på häst. Spännande! De såg jättefina ut även om jag blev lite konfunderad eftersom en hel del av manipulationerna som visades på bild visade hästar kastade och liggande på rygg? Det blir något att fråga om när Moa ska på besök till Jocke den 30:e.
Den andra boken var det fler kliniska bilder i, massor av ultraljudsbilder och röntgenbilder och foton av kotkroppar och sånt. Dewn blir intressant den också!

Men jag satte mig inte och läste direkt när jag kom hem även om jag var lite sugen! I stället gav jag mig så klart ner i stallet. Inhyrningarna hade fullt pådrag, den ena var ute och red (dottern) och mamman stod och flätade för fullt inför lördagens dressyrtävling. För att störa så lite som möjligt valde jag att börja med att massera Nisse. Tyvärr hittade jag att han fick skav av gjorden i torsdags? :( Undrar om jag satte gjorden fel eller om det är nåt annat? Jag kan ju prova med den andra eftersom den är 5 cm kortare.

Den provades på världens coolaste häst, alltså Dino, under kvällen också. Vi körde på ett ställe där de håller på och gräver dränering eller nåt och det var ta mig sjutton på millimetern att ena hjulet inte rasade ner i en fåra medan det andra var på kanten av den uppgrävda jordvallen och han bara går på. Helt otrolig.
Vi valde att köra en variant med några hundra meter trav och några hundra meter skritt - vi är inte riktigt framme än men det är betydligt bättre skjuts och spänst i steget. Intressant.

Sen blev det läsning i nya boken!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar