fredag 5 oktober 2012

Start, maskar, foder och blöt halm

Jag känner att min blogg är lite ensidig med all massage och allt tävlande eftersom jag inte uppdaterar så ofta, men så är det ju.

Moa startar på kvällstrav på Kalmar i morgon, lördag! Sjysst att inte behöva ta ledigt från jobbet. Annars har jag jobbat en kväll i veckan och så har vi träckprovat hästarna och fått resultatet. Det visar på noll på allihop utom gamla tant Runda och Dino hade samma låga antal som han hade i våras, 25 epg. Så det blev ju bra för inhyrningarna inför flytten till den egna gården så att de har koll.

I tisdags var det banan för Moa och Etoile (som inte fått något "arbetsnamn" ännu).  E. hade trampat in en sten i hoven och var lite öm men vi tog med henne ändå. Det är fascinerande att man kan trycka in två hästar som inte känner varann i en hästtransport utan att det blir full kalabalik egentligen. Moa har återfått spänsten i ryggen så nu är jag nöjd, även om motståndet säkert är i tuffaste laget på lördag för att hon ska ha vinstchans. Vi testar barfota och ser vad som händer :)
Etoile sen då - på med slaggjord och inskaffa nya öronproppar då jag inte hittar de gamla paren jag har! Och ut i skymningen med henne, hon visade sig vara hur snäll som helst, hon fick ta det i sin egen takt och efter ett halvt varv hade hon fått igång foten så pass att hon började trava så vi körde ungefär ett "halvt" jobb med henne i den takt hon ville. Sen fick hon ett rejält bad vilket var det mest upprörande av alltihop ;)

Hon är riktigt snäll även när hon är "bråkig" så det här kommer säkert att bli bra. Jag ser lite grann i höger bak som jag vill jobba med men hon blir jämnare i steget för varje dag.

På onsdagen var vi och hämtade halm och så masserade jag en häst så det hände inte så hemskt mycket mer.

På torsdagskvällen skulle vi köra hemma, men Moa hade lyckats med konststycket att vrida skon och trycka in tåkappan under hoven så det var tur att mamma var piggare (hon hade dessutom haft skon två dygn)  - skithäst. Men det var lika lugnt att skritta E. hemma, även om hon är rätt styrig med huvudet i skritt, men det visste jag om sedan innan. Det löser sig nog med tiden för det brukar det ju göra.
Sen puffade vi in halmrullen i stallet till Dinos stora förskräckelse. Tanterna i hörnet brydde sig inte något speciellt. Tyvärr visade det sig att den tagit in vatten och blivit blöt. Jag hoppas verkligen att det blir väder så att det går att få in våra småbalar som fortfarande ligger på åkern.

Dessutom är höet vi köpt betydligt sämre än vad det varit tidigare år så det blir svårare och svårare att fodra med det. Jag är ju ingen vän av plastat hö och nu när den här plastade halmbalen såg ut som den gjorde blev jag ännu mer tveksam till det.

Nu blir det lite jobb och sen laddar vi för en helg med start och rakbanejobb - och lite allt möjligt som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar