måndag 15 oktober 2012

Spännande rodeo-show!

På lördagen var det provloppspremiär för Etoile då...

Det gick väl både över förmodan och under kan man säga. Det var bara två stycken anmälda i 30-provstarten så vi valde att köra bakom i 25:an i stället.

Vi värmde två bakvarv före 22:an och spanade på hiskeliga parkbänkar som stod staplade på varann i en höghusmodell. Läskiga var de men det var lugnt när hon fick ta ut svängarna lite. Hon är lite tveksam att få upp på banan, lite oroväckande men jag tror hon inte riktigt gillar en skylt vid infarten.

Nästa värmning gick dessvärre inte lika bra. När vi kom i bakvarv första varvet hade vi en rätt het häst som precis passerat när vi kom ffram till PARKBÄNKARNA igen Hon drog iväg i en bockningsserie på 300 m innan vi kom i komtakt med varann igen, som tur var kom hon till sans helt sen och var helt normal igen - vi kortade slaggjorden ett par extra hål då den slackade lite väl mycket efter rodeon.

Jag funderar lite grann på hur man funkar i sådana situationer - man sitter där med en okontaktbar häst framför sig som använder all sin styrka i varje språng och funderar på hur man ska få tillbaka kontrollen. och man testar lite att styra och inser att det inte funkar - sen testar man lite till och lite till - och sen kommer man på att styrningen kommer tillbaka lite om man driver på och sen är allt över. Underligt att jag inte blir rädd med tanke på att jag åkt ur rejält några gånger. Så skönt att det gick bra och att grejerna höll. Hade EN rem varit dålig hade det gått åt skogen rejält.

I första starten var vi själva på bakvolten, lite stressad men hon skötte sig utmärkt även om jag hade önskat något stöd på bettet. I andra var det bara vi och den som skulle leda min volt. I rygg blev hon lugnare.
I den giltiga blev det däremot pannkaka av alltihop. Hästen som ledde volten var helt fel (till och med på fel volt) och gjorde dessutom lite krumbuktsprång som jag skrittade mest i en minivolt i mitten och försökte begripa när det var läge att ta rygg.
Vid klart stod vi så fel att vi inte ens hunnit ett litet varv så jag körde en "orm" för att komma iväg i rätt riktning. :) Hon var jätteduktig som redde ut den situationen.
(Jag fick beröm både för hur jag hanterade rodeon och volten från tornet efter).
I första sväng fick vi galopperande häst i knäet så vi bromsade upp och släppte ut den. Det är bra att veta att hon funkar att bromsa bakom hästar också.
Sen lunkade vi med bakom fältet och förväntade oss att den som startade före kulle komma någon gång men det gjorde den inte.

Fördelen med att köra bakom var att jag var den enda i hela loppet som hade fri fart sista 500 ;) Nu gick det 21 sista femhundringen men Etoile gick faktiskt ännu lite snabbare. Ändå har hon inte riktigt det som behövs för att springa fortare just nu, både mentalt och kroppsligt måste hon rätas upp lite om hon ska bli den stjärna jag så klart hoppas att hon blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar