onsdag 31 oktober 2012

Flyttdags!

Ja i dag är dagen D för våra inhyrda hästar, de ska flytta till den nya gården som ägarna köpt. Hästar har ju lätt att anpassa sig och de flyttar ju tillsammans, men det kommer säkert att kännas konstigt för alla människor och djur några dagar innan de nya rutinerna satt sig. Runda har bott hos oss i 15 år och Wia i 9 år.
Det är jättekul att de hittat sitt drömställe, ja inte hästarna då, de vet ju inget om det ;)

Själv har jag tränat häst med varierat resultat, varit iväg på jobbtour i Dalarna och dessutom varit sjuk en dag i nån skum magåkomma.

Hästträningen gick jättebra förra veckan men den här exploderade fröken rödtopp igen. Precis när vi hade 2 m kvar till läskiga skylten (den med banans öppettider är av någon outgrundlig anledning väldigt skrämmande) så börjar de smälla av ett fyrverkeri några hundra meter bort! Trots de svarta gummipropparna hoppade hon rakt upp - och sen när vi kom upp på banan kom traktorn tuffande i yttersta spåren så vi var tvungna att gå ner i banan. Då brast det även om vi bara skrittade och hon for iväg i en bockserie igen. Grejerna höll igen, men hon gjorde en liten krök på skakel på nya speedcarten - suck.
Efter att hon kom till sans igen så var det som tidigare, inte en tendens till krångel.
Om man inte ska ta det som krångel att hon hoppade till varje gång de skickade iväg en ny fyrverkeripjäs? Det luriga är att eftersom hon inte slår utan bockar så kniper hon inte innan det bär iväg.

Ja ja, jag ska fråga runt lite och se vad folk har för knep? Svansgaffeln kanske skulle försvåra ändå? Dags att skapa en tråd på Bukefalos tror jag. Jag är inte så jättehet på att sätta käk på henne, och vad ÄR det med styrningen i högertömmen?

Moa är fortsatt jättefin även om jag fick dåligt samvete när jag masserade henne i måndags. Uppenbarligen hade fadäsen på Kalmar mer inverkan på hennes kropp än vad som syntes från början. Hon var riktigt öm på vänstersidan där de krokade ihop.
Men jag hinner massera henne mer nu innan det är dags att anmäla till nästa lopp.

Helgen var så där lagom intensiv med 2 kunder på fredagen, på lördagen blev det en mindre än beräknat på grund av att en av dem stod med misstänkt hovböld och feber. Men 5 st. på en dag blir rätt behagligt. På söndagen blev det lite längre dag då jag hade mer resväg mellan kunderna och en mer än på lördagen.
På det stora hela så flöt det på fint. Men visst önskar man att man kunde göra en snabb uppföljning på några av kunderna.

Visst flyt hade jag också eftersom det på måndagen var 10 cm snö där jag befann mig på söndagen.

Nu blir det ingen Dala-tour förrän i mitten av mars ungefär. Jag måste verkligen sätta igång och tentaplugga snarast, jag vill nämligen lära mig det här bra nu när jag ändå pluggar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar