måndag 23 januari 2012

WOW liksom!

Vilken alldeles fantastisk helg!!!!

Vad jag gjort - vänta lite, jag måste ju hinna med att skriva om torsdagen också. Då var ordningen återställd på Solbacka med mamma hemma och bara lite smärre tekniska problem att undersöka/ta hand om. Bland annat stoppet i pannan så klart.

På kvällen drog vi till Mantorp med Dino och han var alldeles fantastiskt fin på en väldigt blöt travbana. Ytterspåren var som att köra i en dusch som levererade lervatten. Ändå har jag stänkskärmar på träningsvagnen. Dessutom var det stopp i avloppet i duschen men med saltimpregnerad undersida på hästen vill man se till att få huden så ren som möjligt.
Det var inte något speciellt ansträngande jobb för Dino men om man jämför med de övriga jag haft som tränat så där var han inte ett dugg trött. Jag har sagt det förr - det är svårt att träna den där hästen.

På fredagen skulle jag ha gått på vinterfest med jobbet men jag var verkligen inte på partyhumör så jag lade ner det. Ett mycket klokt beslut kan jag tycka så här i efterhand eftersom det ändå blev mycket att stoppa undan grejer som egentligen skulle ha fixats iordning innan de gömts undan. Jag hann även titta igenom mitt kursmaterial för att se om det var något som skulle komma till eller bort. Men det hade jag fått till så pass i första försöket så att det inte behövdes någon redigering.

På morgonen rensade jag undan sånt som stod på handfatet och skrev ut kursmaterial till deltagarna och drog till affären och handlade lite nödvändigt. Och hann med flera minuter tillgodo tillbaka för att möta den kursdeltagare som hade med sig sin egen häst.
Helgens happening var alltså första genomförandet av min alldeles egna kurs för den "vanliga hästägaren" i vad jag lite högtravande döpt till Rörelseanalys. Meningen men kursen är inte att skapa en tror att man kan fixa allt själv, utan att tidigt se när något är fel med rörelsen.

Efter en kort inledning gick vi ut i stallet och tittade på alla tre hästarna vi hade till vårt förfogande. Jag började med att gå igenom lite om hur hästen står och hur den bäst ska stå för att man ska kunna se om den är sned. Moa fick börja, inte helt oväntat hade hon mycket svårt att gå på hårt och knöligt underlag med sina ömma fötter. Efter henne var det dags att titta på den raggiga islandshästen som också kände av undelaget och var jättenyfiken på den nya omgivningen och Dino fick avsluta. Han var dessutom jättepigg och tog lite små glädjeskutt då och då.

När vi gjort det gick vi in i stallet och började känna på hästarna i tur och ordning. Svårigheten här är så klart att förmedla att det finns skillander mellan hästar och hur en spänd respektive normal muskel ska kännas på olika ställen. För kursdeltagarna var det så klart svårast att känna på islandshästen och för mig var han självklart mest spännande efter att ha tittat på honom och se vad jag skulle känna.

Dagen slutade med lite blandade känslor för kursdeltagarna men det kändes verkligen att jag hittat rätt och att "halvtid" helt enkelt var där det skulle kännas lite stort och osäkert. Jag var riktigt trött när de åkt hem men samtidigt hade jag fått en riktig kick!

På söndagen började vi en timme tidigare vid 8.00 så det blev precis lagom att softa lite och sen förbereda allt innan vi träffades och fikade och pratade lite om gårdagen. Sen drog vi iväg till Folåsa ridhus med islandshästen och fick se skillnaden när han kom på mjukare underlag. Först gick ägaren med den och sen tog jag över så fick de se och begrunda. Longeringen var han riktigt riktigt duktig på - han fattade verkligen vad vi ville och han hade en helt perfekt muskelspänning som visar sig tydligt på böjt spår. Han är även tillräckligt X-bent för att det skulle synas tydligt på rakt spår. Men det är verkligen en utmaning att försöka se något med ett otränat öga på en sån häst så här års.

Efter åkte vi hem och började massera. Mamma smyglyssnade ett litet tag. :) Eftersom det var få kursdeltagare så fick alla varsin häst och jag cirkulerade runt och svarade på frågor och visade grepp och kände på muskler. Dino hade mycket att göra, dels visade Moa alldeles för mycket intresse för den lilla Islandsherre och dels var det en främmande människa som man kanske kunde skrämma som petade på honom. Pinsamma häst. Matte fick ställa sig och morra och stampa med foten och spänna ögonen i honom så blev han snäll igen.

Alla var verkligen jätteduktiga och hästarna visade verkligen vad de tyckte, även om Dino hade lite svårare att visa när det var bra.

Jag hade lagt in stretching som utfyllnad "in case of", men det fanns inte en sportslig att ens försöka hinna med det. ändå hoppade vi över en fikarast på grund av intresserade kursdeltagare!

Det gick alldeles fantastiskt bra och jag inser självklart att det beror på hur intresserad man är av att lära sig. Men samtidigt tror jag inte man anmäler sig till en sån här kurs om man inte vill lära sig mer.

Lite teori och massor av praktik, pekande och förklarande var konceptet och jag tyckte att det funkade fullt ut! Jag hoppas verkligen att jag får förmånen att hålla fler såna här kurser för hästägare!

Söndagen avslutades med att hästarna fick några välbehövliga timmar i hagen och jag gjorde om vardagsrummet från kurslokal till massagestudio och tog emot en kund på kvällskvisten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar