söndag 12 februari 2012

Provloppsdagen....

Fredagen var en hysterisk vardag som man bara vill lägga till handlingarna och glömma. Det börjar bli lite mycket igen.

Men det var ju inte den som var viktig utan lördagen men provloppet. Det var inte helt enkelt att få med alla prylar, skygglapparna valde jag att lämna hemma bara för att testa hur han funkade utan men tömmarna hade kanske varit bra att ha med? Som tur är finns det snälla proffs-tränare som lånar ut sina grejer när jag glömmer.
Trots allt jag fick med det övriga, uppkäk, sidostropp och mössan med gummiöron så jag ska väl inte vara för missnöjd? Jag är ju rätt snurrig i bland - jag var helt hundra på att jag tagit tömmarna men så var tydligen inte fallet.

Dino som för några månader sen var rätt stökig i gästboxarna när han fick vänta var nu mer nyfiken och stegrade sig inte ett dugg. Det är hans stora talang när han är lite upprörd att små-resa sig på bakbenen. Man har dessutom galet svårt att förstå hur de tänker på Travet? Pratar de med varann över huvud taget? Det var 3 st gäststallar öppna, 10 boxar i varje men i vårt var en låst med kedja och hänglås, 30 hästar anmälda till provloppen och så får man räkna med lite extra hästar som inte ska vara med i loppen utan ut och träna på annat sätt. Den ekvationen går INTE ihop. Dessutom var det bara två duschar igång på alla dessa hästar!



Nu står ju några i proffs-stallen men det var verkligen full kalabalik innan alla hittat boxar och när vi skulle ut i loppen ska vi inte tala om.

Jag är glad över att jag om möjligt värmer allt i ett svep och sen åker ut och kör loppet. Dino var faktiskt lite småtrög, det blev väl för tyst med gummiöronen kan jag tro? Men han kändes jättefin i värmningen och sidostroppen gav precis som förväntat stöd så att han fick kraft i det svaga bakbenet.
Käken var inte lätt att få på, jag får länga den lite till nästa gång. Sidostropp på vänster sida och spår nio var lite svårt, det var inte enkelt att hålla igång honom i volten. Vi var med i alla provstarterna bara för att öva.

Förra gången vi körde för tre år sen så gick han iväg några meter, sen galopperade han och kastade sig rakt utåt i banan så det var lite pirrigt att se vad han skulle göra den här gången. Om han gjort lika så hade han ju förmodligen ont i sina framben ändå. Min oro var som tur var inte befogad, han skötte sig alldeles utmärkt och var lätt att placera i sitt spår. Däremot så galopperade vår rygg efter 400 m, så vi skulle bara passera tänkte jag. Då kanske jag inte tänkte på att min häst inte är så van att springa med andra. Han fick syn på att den andra hästen rörde sig konstigt, bröt ut och bromsade. När jag skällde på honom så galopperade han några steg också men ställde sig lätt.

Loppet blev jättekonstigt, det var fullt fält och alla körde i en lång rad. Jag körde en del i andraspår för att testa och det kändes helt okej även om han var lite trög. Man ska ju inte begära att allt ska funka så här i början. Han avverkade dessutom 500 m i 20-tempo och sen blev han trött. Så över upploppet gick det bara långsammare och långsammare. Men det är väl helt okej att han blir trött eftersom det är så länge sen han sprang så fort.
Efteråt var han så kissnödig att han började orma omkring på stallgången så jag hoppade stretchen - för han ska ju inte kissa i nån box utan i duschen. Jag skulle inte vilja stretcha så kissnödig åtminstone. Och med två duschar behöver man ju inte vara geni för att inse att vi fick stå i kö. Den stackars hästen stod med bakbenen i kors och när vi väl kom in i duschen skvalade han lika mycket som slangen in duschen bredvid.

Han var fortfarande torr och fin i benen när vi åkte hem vid halv ett så jag hoppas att han tagit det fint nu.

Själv vilade jag en timme innan jag gav mig ut på jobb och masserade tre hästar. Extra kul var det att en häst som aldrig slappnat av tidigare på grund av att han har sån integritet nu verkligen slappnade av och reagerade positivt! Nu börjar fällningssäsongen på riktigt, jag var täckt av 3 cm långa hårstrån överallt när jag kom hem!

1 kommentar:

  1. Ja, då är det bara att träna på då. Snart är ni med i startlistorna. Lycka till. Christina.

    SvaraRadera