onsdag 15 maj 2013

Uma till start!

Nu haglar starterna tätt! Vi var ute och provkörde Uma under måndagskvällen och förutom en viss snedhet i kroppen som blev bättre efter hand och en dragkamp som hette duga så kunde jag inte känna något fel på henne. Hon är märklig för hon blir väldigt tung på rakan och annars jobbar hon helt okej. Det gäller att ha bra sulor så man inte får tryck i hålfoten. Jag kan inte köra fler intervaller än jag orkar heller men hon lyssnar ändå även om hon är som en bandvagn att köra när hon sätter igång.
Men man kan ju inte sitta och ptroa på henne hela tiden för då kommer ju den riktiga bromsen att mattas av efter hand.
7 x 700 meter och strax under 60 i puls efter 15 minuter, det var ju bara att bestämma sig för att våga ta ut henne på tillägg på lång distans och sedan anmäla. Att starta på mantorp är ju rätt bekvämt i förhållande till att dra iväg 13-23 mil för en start och jag hoppades att inte så många skulle anmäla så att hon hade chans att komma med.

Det blev ett så där konstigt lopp med ett fåtal hästar på framvolten men då det inte finns några springspår på framvolten minskar man ju risken för omstarter. Så - sista loppet på måndag, spår 8 och Stefan Söderkvist i sulkyn igen. Hoppas han inte lurar mig med en timme på tiden han tänkt värma den här gången. I söndags fick jag lite panik när jag insåg att han tagit fel på en timme och tänkte sig att värma så där en halvtimme före utsatt lopp! Som tur var fick jag tag i honom så att vi kom i synk igen, han hade tänkt vardag då tävlingarna börjar en timme senare.

Moa verkar ha tagit starten alldeles fantastiskt fint, jag har inte masserat henne ännu men kände igenom henne i går och hon känns jättefin! Jag trodde absolut att bristen på nedvarvning skulle kännas, för jag känner ju starterna i kroppen på mina kunders hästar och där förutsätter jag att man varvar ner och inte åker direkt in i stallet. Ingen metod jag tänker fortsätta med för övrigt, Moa gillar att skritta efter lopp :)

Tisdagskvällen försvann i en rasande fart, jobb hela kvällen!  Dessutom trillade det in bokningar igen. Jag måste få lite tid att plugga snart även om jag faktiskt börjat lite grann. Det är en ram till en inlämningsuppgift som ska göras och så lite tentaplugg.

Nu är det dags att börja leta lite ordentliga skor åt mig för jag har grymt ont i min trasiga fot, och hela vägen upp till höften/ländryggen! Mina Graninge blir för varma i stall och annars har jag alldeles för dåliga sulor för att stå och jobba så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar