måndag 6 maj 2013

Startklart!!!!

Ja nu händer det grejer i Solbacka, Uma gick provlopp i lördags igen!  Den här gången gjorde vi lite annorlunda, de förra två gångerna jag kört henne har hon felat första starten och sen travat de övriga. Hon kan väl inte kallas jätterutinerad och har ju dessutom dragits med muskelproblem men den här gången var hon märkbart mjukare i sidorna när vi voltade. Lite osäker var hon för den som ledde volten var inte riktigt "rumsren" utan studsade rätt bra i bland och då blev hon lite osäker men hon skötte sig alldeles utmärkt och travad iväg. Sen satt vi och puttade på framförvarande kuskar hela vägen (just den lilla detaljen är jag inte helt nöjd med) och satt fast med allt kvar in i mål. Jag börjar lura lite på var hon har tungan egentligen när hon blir så där stum? Det kanske är en sån häst som det kan vara bra att sätta säkerhetsbälte på? ;) Vissa kan ju utan problem flytta den som de vill, Nisse roade sig ju med att flytta bettplattor in och ut ur munnen.

Det verkar som att Uma kommer att ha vissa förväntningar på sig i comebacken, jag fick många frågor om henne efter loppet. Så! Nu blir det att börja anmäla. Vi börjar med söndagens tävlingar på Mantorp dit vi även anmäler Moa. Ett kort-lopp igen så vi får väl se vad som händer. Jag har Stefan som första-önskemål på båda om de skulle komma med.
Spännande värre med två starthästar!

På lördagen släppte vi ut Etoile ur isoleringen/rutan utanför tältet nu när Dino har slutat sitt jobb som barnvakt. Då får han bli ordningsman åt flippriga märrar i stället ;) Etoile tyckte det var super att komma ut ur fängelset men jag släppte ut henne hungrig på morgonen så hon inte hade tid att springa. Mat vinner ju alla dagar i veckan. Nu är ju inte denna lilla hage större än en normal paddock så de har inte obegränsat utrymme för hopp och lek.



Dessutom har jag jobbat väldigt mycket i helgen, nästan som en liten tour, fast hemmavid! På fredagen tog jag mina egna och lossade Moas bog som började se lurig ut, Uma ser fortsatt stabil ut men jag måste verkligen börja jobba henne lite på ridbanan.
På lördagen efter provloppet for jag till Väderstad på eftermiddagen för att massera en häst, men det blev två av bara farten. Det börjar bli fart på verksamheten nu! Jag fick frågan om jag ville komma dit på tömkörningskurs! Alltså, jag har mina outbildade travare och kan inte så mycket själv och får frågan från en riktig dressyrmänniska, det tycker jag är så härligt med hästfolk som inte har några fördomar. Undrar om Etoile vill åka på tömkörningskurs? Hon är ju den som behöver mest jobb just nu, bara hon får börja trava så...

På söndagen började jag med lite hästjobb på förmiddagen, ett återbesök där jag blev helt fascinerad av resultatet av en massagebehandling. Kommer man rätt så blir det ett otroligt resultat! Och så en ny kund som köpte en ponny som gått med en helt otroligt dålig sadel och dessutom på ridskola så den hade dessutom legat för långt fram. Den hade haft sår efter sadeln på manken där håret inte riktigt hämtat sig än och ryggmusklerna hade gått i strejk. Det som är häftigt med sådana hästar är att musklerna verkligen ploppar upp omedelbart när blodet börjar rinna ordentligt igenom dem igen!

Sen var det lite hemma fix, justering av ytterdörr, städning av pelletsbod, fixande av löst hängande plastpryl på bilen och lite datormeck innan jag avslutande kvällen med 2,5 timme vid bänken igen!

Hel-helg! - men hojen den är fortfarande otvättad.

Håll tummarna för att flickorna kommer med på Mantorp nu! Det är lite trickigt att ta ledigt från jobbet just nu och Uma har lite risigt med poäng så då får man väl ta en lunch är jag rädd för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar