måndag 13 maj 2013

14,9 och utan pengar!

Nu har det verkligen varit HELG! Jag jobbade i och för sig länge på onsdagskvällen och torsdagen gick i ett stort svep från morgon till kväll. När jag tittar tillbaka så hade jag visst inte haft en riktigt ledig dag sen den 6/4 så det var verkligen dags för lite helg.

Onsdagen var det planerat att massera 2 st. hästar på andra sidan gamla E4:an men jag fick ytterligare en bokning så jag fick ett riktigt kvällspass!

På torsdagen började jag med lite pappersarbete, det blev ju en del förlust vid datorraset så jag valde ju att göra om pga tidsbrist. Sen drog vi till rakbanan med Moa i alldeles strålande sol! Dessutom fick vi träningssällskap i form av en av mina kunder :) Moa är ju oftast cool så det räcker och blir över, så jag satt och körde rakbaneintervaller på slaka tömmar i lag med annan häst! Det är tur att hon inte är så loj när det är allvar! Allt kändes jättefint, mycket bättre än förra starten faktiskt!

Efter det drog jag till Södermanland för att göra några behandlingar, det är synd att påstå att vi stressade för det tog en evinnerlig tid men det är alltid trevligt att komma tillbaka till stamkunder!  Det blev två djupare behandlingar och en sportmassage eftersom det hägrade en start några dagar senare.
Det tvistas ju lite om hur nära man kan massera före start. Med en häst som är van vid massage är jag inte ett dugg bekymrad över att massera "lagom" precis dagarna före. Moa skulle jag med gott samvete kunna massera samma dag och då har hon ändå vissa svagheter man sa vara lite försiktig med just före start. Elitloppshästarna säger de ju i mellansnacksintervjuerna att de får massage mellan heaten. och om jag tänker på mina egna muskler så kan jag ju vara öm i musklerna efter en tuff massage men jag har ju inga problem att använda dem dagen efter och de blir inte tröttare!

Fredag och lördag småpysslade jag mest och fick väl inte massor uträttat, förutom att massera Uma, rida Uma, rida Etoile und so weiter :) Pappersarbetet är KLART! Underbart skönt, och jag har dessutom börjat studera lite inför tentan om en månad.

På söndagen fixade jag utrustningen under dagen, det är faktiskt rätt skönt med hemmastart på söndagskväll! Men det höll på att bli stressigt värre. När jag pratade med kusken så tänkte han inte på att det var tävlingsstart en timme tidigare än vanligt då det var söndagstrav, men som tur var kom jag på det i tid och hann utan allt för mycket stress få på gejerna. Eftersom Moa var så hysteriskt rädd för traktorn sist så valde han att enbart värma bakvarv, vilket passade henne utmärkt. Jag kommer inte att begripa skillnaden på att möta och köra om traktorn men någon är det väl?

Före loppet frågade han om hon kunde gå i spets om han "fick" den. Ja vad ska man säga? Jag tycker det bara är att prova, går det så går det. Det känns faktiskt inte som att jag är bättre på att lägga upp taktik än vad mina hyrda kuskar är och jag vet ju att hästar kan förvåna en.
Nu förvånade hon mig genom att vara med i en stenhård öppning som gick 10,6 första 500 och då förstod jag att det skulle bli soppatorsk. Det syntes 500 kvar att hon inte riktigt hade så mycket krafter kvar, men även om hon blev första utan pengar så tycker jag att hon gjorde en jättebra insats och hon kommer igen! För hur ofta kommer man hem utan pengar på 14,9? Snygg rekordsänkning sen för två veckor sen!

Dessutom är nästa glädjebesked att Uma är ohalt nu så nu är det dags att köra rakbanejobb med henne igen! Vi ÄR på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar