fredag 28 september 2012

Trav i regn

Det har ju varit en väldigt blöt vecka...

I fredags var jag ju ledig från jobbet för att vi skulle köra lunchtrav på Vaggeryd. Det var okej väder ända fram till Jönköping där det började regna. Och sen bara ökade det på. Moa avskyr regn och vill helst vara under ett träd eller i sitt tält då. Så det skulle ju bli debut i dåligt väder och dessutom med ny kusk igen.

Kusken ja, han dök inte upp som de brukar och jag hade inte ringt i förväg men jag gjorde hästen iordning och gav mig ut. När jag joggat klart var det fortfarande ingen kusk i sikte men efter två varv runt stallbacken så dök han upp.
Loket briljerade som konferencier som vanligt. Den karl'n kan prata utan att det blir ett enda rätt. "Här kommer Tommy Karlkvist med en häst som mycket väl kan vinna" drog han till med. Man kan ju tycka att han ska ha koll på vad folk heter åtminstone.

Moa tyckte att hon gjort sitt i regnet efter värmningen så jag fick övertala henne att gå ut igen när vi skulle dra in sulkyn igen. Jag förstår henne, vi hade ju åtminstone regnkläder.

Det blev hemskt mycket nytt i loppet för henne, Det halvstängda som åkte på gjorde henne så mycket piggare att kusken frågade om hon någonsin gått med halvstängt innan? Och det har hon ju :) Effekten blir så pass att man får hålla rätt stadigt i henne och det är hon ju inte så förtjust i så vi introducerade det inte i värmningen. Det andra nya för henne var att hon fick gå halva loppet i andraspår. Det kan verka märkligt att en häst i sin 16:e start för första gången hamnar i andraspår i lopp, men så har det utvecklat sig varje gång. Det är ju även därför hon blivit dragen så långt bak många gånger.
Nu blev det attack varvet kvar och pressa på favoriten hela bortre rakan sista varvet. Tyvärr kom hon inte om utan fick göra grovjobbet i andraspår genom sista sväng också och även om hon ledde genom kurvan och en bit in på upploppet så tröt orken sista biten, men hon höll farten till ytterligare en fjärdeplats!

Duktiga duktiga Moa :)

Vi gjorde den sedvanliga avskrittningen i ösregnet innan vi selade av och sen försökte vi kolla pulsen. Jag vet inte om det var regnet eller vad det var men jag fick ingen bra kontakt, det är nog dags att kosta på nya batterier i Pulsmätaren tror jag.

Det var en extremt regnig dag och vi tog det väldigt väldigt lugnt på kvällen även om jag från början hade en plan att flytta in i mitt sovrum. Att jag var tvungen att bygga ihop garderoben först och sängen sen tänkte jag väl inte riktigt på då. Fortsatt madrass framför soffan alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar