söndag 9 september 2012

Allvarliga beslut.. - Ny häst till Solbacka

Det är bara att inse att min stackars blogg blir sorgligt eftersatt hela tiden, hur kul kan det vara att läsa gamla nyheter???

Man kan väl sammanfatta resten av vecka 35 med att bilen blev delvis klar då jag troligen slängt en viktig del av elsystemet och var tvungen att beställa en ny. Dessutom fick jag nån typ av ryggskott på lördagsmorgonen precis innan jag skulle iväg och massera åt en kund! Inget som hindrade mig från att fortaätta på inslagen plan, så jag masserade en häst på lördagen och körde rakbanejobb med Moa. Sen på söndagen masserade jag 4 personer. Det gick bra så länge jag valde vinklar där det inte gjorde ont. Sen såg jag till att underhålla framsidan på mig själv där jag var kort.

Inlämningsuppgifterna till kursen är inne åtminstone och jag har bara 10 sidor kvar att läsa, det borde gå hur enkelt som helst om jag tar mig tiden?
Den här veckan är dessutom typ slut??? Var tog den vägen? Ryggen var rätt besvärlig i början, men jag hade två bokningar på måndagen och det gick bättre att massera än att ha kontorsjobb. Så jag testade faktiskt att träna på tisdagen och det gick skapligt även om jag inte blev så trött. Sen på kvällen dressyrade Moa och jag en  sväng för Åsa berg på kvällen. Hon passar mig alldeles utmärkt för hon är så bra på att säga de där små grejerna som gör att man tar tillbaka kroppskontrollen! Och Moa är så himla duktig! Jag skrittade Dino och akupressurade igen innan ridpasset.

På onsdagen var det dags att fixa det sista på bilen, bakluckan trillar inte längre ner i skallen på folk och elen till draget är installerad!

På torsdagen, dagen innan Dinos återbesök till kliniken, hade mamma och jag ett allvarligt samtal om hästarna och vad vi egentligen ska göra. Dinos senaste skada har vi erfarenhet av sedan tidigare och den fungerade "så där" på min ponnytravare, det blev många långa halvårskonvalescenser för den ponnyn.
Senskidor som inte funkar som de ska ska inte belastas så hårt.
Vad blev beslutet då? Jo - vi kommer att ha kvar Dino och han kommer att hållas igång lite lagom. Dessutom är planen att jag ska lära mig att lägga på tappskor och verka hovar på honom. Det här bestämdes innan återbesöket på fredagen.
Men jag ska dessutom skaffa en häst till och den här gången ska det INTE vara något intressant projekt. Sådana blir jag erbjuden nästan varje månad gratis men jag är beredd att betala några kronor för att hitta en häst utan skumma beteenden och rörelsemönster den här gången. Målgruppen är någonstans mellan premad tvååring och starthäst utan jättefel och som kan hävda sig på mina breddgrader = måste kunna 16-tider om den inte har över 200 000 på sig. Då måste den kunna springa fortare.

Logistiskt kommer det här att ställa till det för oss då jag lovat inflyttning till de nya inhyrningarna dagarna före 1/11 och de som hyr nu dessutom blir kvar några dagar in i november, men det löser sig. De nya får företräde så hoppas jag att det blir bra.

Fredagen var en ledig dag från jobbet för på förmiddagen var det tandoperation igen. Kolla läkning och bentäthet i käkbenet. Det hade blivit jättebra med till och med bättre bentäthet än när det mättes förra gången. Så nu frilades skruven och en distans monterades så nu är det stygn som gäller i munnen igen och en sväng med munskölj och bruna tänder. Det är ju lite surt men det blir ju bra till slut.

Sen var det ett Norrköpingsbesök med en glad Dino. Han pussade veterinären i örat och puffade henne i rumpan vid böjprovet. Som tur var bara snällt, men han gör ju inte värre. Nu har hon vant sig vid honom och hävdade när han var ren på böjprovet att han ändå skulle följa med in och få godis. Det är ett fantastiskt smart drag av den kliniken som får hästarna mycket mer positiva än att trycka i dem lugnande för allt. :)

Jag passade på att beställa tid hos Jocke Mossenberg när jag ändå var där, första tiderna som fanns om man inte vill stå i kö är i december! Så jag tog en tid för att kolla Moa också för säkerhets skull.

På kvällen for jag till Södermanland och masserade två fina travhästar. :)

På lördagen var det dags att prova halvstängt på Moa i provlopp - och jag tror det fungerade som kusken ville senast för Moa var så pigg i värmningen att hon hade lite ont i munnen efter loppet. Jag kör med öppet i värmningen så de inte blir osams kusken och hon nästa gång.
Hon var fantastiskt fin även om hon är på sig mycket hårdare på höger bak i kurvorna i andra spår, åtminstone utan stänger. Hon är bättre än vad Bella var när hon var igång, vad jag kan bedöma så håll tummarna att inget händer nu.
Tyvärr hade hon fått lite problem med vänster framsko så det kommer inte att funka att köra barfota nästa gång heller. Vi håller på och diskuterar skoteknik här hemma just nu med våra dåliga ryggar ;) Och nej jag kommer inte att peta på henne förrän jag kan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar