söndag 16 september 2012

Ny häst till Solbacka!

I vilken ordning ska vi sammanfatta den här gången då???

Bilprovningen gjorde bara halva jobbet med min bil så på torsdagen fick jag åka tillbaka och göra resten - suck . Dessutom sa de först att datasystemen var lite konstiga för att i bland kom det upp en ruta och i bland fick man gå in på en undermeny. Sen skyllde de på att den nyanställda kille skulle ha reagerat när det satt en krok på den. Jo men visst, misstag kan väl alla göra men man kan väl tycka att systemet skulle larma rejält när det är fråga om reg-besiktning?

Moa gick rakbanejobb på sedvanligt bra sätt i torsdags - vi passade på att nästan skrämma livet ur ett gigantiskt halvblod som av någon anledning befann sig där. Den tyckte vi var skitfula medan Moa är rätt van vid fuxar med svansen i vädret så hon struntade fullständigt i att den stod där och studsade och snorkade mule.

Allt känns som vanligt så det ska bli spännande att starta nästa fredag :)

Sen har vi ridit lektion igen. Min kropp kvider och Moa gör jätterätt så länge hon orkar. Sen slutar hon sonika att samarbeta helt. Och då lyssnar vi på hästen, skrittar av lite och sen pratar vi lite innan Moa får gå till stallet. Dino roade sig till att börja med genom att fara omkring som en galning i galopp men sen ställde han sig på kullen och somnade.
Min kropp har jag tryckt sönder lite när jag behandlade triggerpunkter för ryggskottet. Då blev det galet vid "den nya upphängningen" efter operationen så nu svullnar magen upp i bland igen. Men det går säkert över igen.

Sakta men säkert börjar mitt hem se ut som ett hem igen - jag har invaderat byrån som står i sovrummet trots att målaren inte varit här ännu. Men jag hoppas han kommer i veckan.

Söndagen ägnades åt en tripp till Stuteri Alfa i Lenhovda för att titta på en treåring fuxdam med bra grundform men i avsaknad av snabbjobb.

Alfas Etoile Bild: Veronica Fermskog
Det provklämdes och tittades på fötter och provklämdes igen och sen provkördes det. Hon känns verkligen som en unghäst, lite mer som en tvååring på gång men så har hon ju "bara" gått snabbjobb hemma under året och vuxit till sig lite. Men det är absolut en häst värd att lägga energi på. Det känns att det finns fartresurser i henne och med hennes påbrå så är det kanske inte så underligt? Det har aldrig varit i närheten av så välstammat i Solbacka kan jag lova.




Bild: Veronica Fermskog
 Om två veckor flyttar hon hit och sen kommer världen att vändas upp och ner för henne. Jag planerar redan massage- och akupressurbehandlingar för henne och har beställt ett träckprov. Hon har känslig mage så jag ska se vad jag kan göra åt den. För att inte tala om vilken chock det blir med trafik och allt. men Dino får väl bli sällskapspojke till att börja med! Moa kan väl skrämma slag på henne om hon får för sig att busa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar