måndag 27 augusti 2012

Duktiga, duktiga Moa

Fredagen var en väldigt lugn tillställning, jag masserade lite till på mamma och konstaterade att hon faktiskt hade väldigt ont i revbenen! Skumt, masserandet tog vid efter att hon skott Moa på alla fyra benen dessutom! Hon är envis som få som skor häst med ont i rygg och revben!

Dino fick lite tryck och gnugg och mys så klart. Dessutom kom den sista av studiepärmarna så nu har jag grejer så det räcker för att studera inför kursen.

På lördagen var det "studiedag", jag drog till en kompis som skulle hjälpa mig att montera dragkrok på bilen på förmiddagen. Rustad med en fika-påse, böcker och diverse prylar till bilen så trodde jag att jag skulle fixa en dag i en verkstad utan problem. Det visade sig helt rätt, jag läste nästan 80 sidor kurslitteratur under dagen samt hjälpte till när det behövdes och småpratade därimellan dessutom.
Det gick förhållandevis bra förutom att det var nåt lurt med elen så den kom inte dit. Men det byttes lås i förardörr och bakdörr så nu har jag centrallås på alla dörrar och dessutom dubbla nycklar men det känns helt okej eftersom jag inte behöver låsa upp via bakluckan.

Sen blev det bara lite pyssel med utrustning och softande innan det var dags för sängen. På kvällen kom det en regnskur som var som att vrida på en kran så jag var glad att Moa sov inne!

På söndagen hade jag ändå en hel del kvar att göra och hade även planerat lite innepyssel och hade en förhoppning att hinna ännu mer - det gick så klart inte. Vi var ju tvungna att åka också för att hinna med vår eftermiddagsstart.
Moa är lite udda, hon blir jättenervös när hon fattar att det är start på gång. De som inte håller på med hästar tycker sånt verkar konstigt, men en häst har järnkoll på de små detaljerna hemma och förstår precis vad det är tänkt att den ska göra från de förberedelser man gör. Glansspray i man och svans och flätad lugg betyder tävling, det vet Moa :) Men hon som alltid har stannat och backat en gång när vi ska åka transport, hon nästan springer in nu! Hur skönt som helst! Dessutom blev hon inte upprörd över att vi åkte igenom en riktigt extrem regnskur vid Ödeshög.

Tittade man på loppet innan såg det ut som det skulle kunna gå jättefort, nästan varenda häst hade snabba rekord. Men när det väl kom till kritan så blev det en långsam öppning, en av de betrodda spetsade och Moa tassade med i rygg. I sista sväng hade en annan av favoriterna tagit över ledningen och det var hästar överallt, bakifrån kom den mest spelade hästen men den galopperade på upploppet.
Moa smet runt den hon låg bakom vid något tillfälle (man ser inte bra på Vaggeryd över upploppet) och fullföljde bra utan att vara nära de två där framme! En tredjeplats till och nya pengar in på kontot!

Hon har verkligen betalt havren den här månaden!

Efter loppet var hon lika cool som sist och hade exakt lika bråttom ner i vattenhinken efter! Det går INTE att vänta tills vi fått av huvudlaget, vatten först och det sörplar som bara den. Men det är skönt att hon dricker bättre efter lopp än någon annan häst vi haft så hon får väl dyka i hinken :)

På vägen hem blev hon lite upprörd då vi blev omkörda av en långtradare, det verkar som om det är betydligenvärre att bli omkörd ån när vi kör om långtradarna för det bryr hon sig inte om.

Strax efter att vi kom hem kom det en tjej och tittade på stallplats så nu får vi se vad de tycker :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar