onsdag 10 april 2013

Oj då, vad hände?

När huvudet är dumt får kroppen lida, eller?

Jag verkligen njuter av att våren är på gång men måendet på jobbet är svajigt, det behövs inte mycket för att knuffa ut mig i ett kaos av känslor varav de flesta är dåliga då de föds ur frustration över min otillräcklighet.

Då är det kanske inte direkt läge för att skaffa en häst till? men det gjorde jag så klart! I bland önskar jag att min mamma och jag inte var FULLT så lika i vissa delar. Det som hände var att hästen som var hos mig över påsken fick ett återfall med uppgiven ägare som resultat. Och vi ser ju att det är väldigt stor möjlighet att det går att fixa till henne med lite massage och en bra hovslagare har jag ju hemma! Så vi kör ett rejs på att stabilisera upp henne så helt plötsligt har jag fyra hästar på träningslistan! Och en massa mer jobb så klart. Men det är ju så att en okej starthäst kan ge mer pengar tillbaka på de massagebehandlingar den får. Moa kommer att jubla och Etoile sura ihop totalt. De har helt olika idéer om den där bruna hästen.

Så nu spånas nya planer...
Hämtning torsdag kväll, sen kör vi!

Så har det varit lopp-premiär på licenskursen. Tyvärr är vi lite få deltagare mot vad jag är van vid men det funkar ju ändå. En kompis/kund körde upp sin häst från Jönköpingstrakten för att jag skulle få möjlighet att känna på henne. Jag har masserat henne några gånger över vintern och det har ingått i planen hela tiden att jag även skulle köra något jobb med henne. Det är fantastiskt vad man ser och känner när man sitter bakom och bara jag fick korta upp tömmarna mot i värmningen så blev det betydligt enklare för mig. I värmningen hade jag verkligen noll kontroll - rätt långa tömmar och en sulky med fasta fotsteg och sits - där jag inte riktigt nådde fram med fötterna trots att jag hasade fram på sitsen! Jag var efter värmningen lite tveksam till att jag skulle vara farthållare med tanke på att sista 500 där gick betydligt fortare än vad jag tänkt men när jag kortat tömmarna och körde upp andra gången så kände jag att det inte var några problem.
Dessutom visade det sig att ägarens upplysning om att hon var en startraket stämde precis - det var bara att ställa henne i färdriktningen och vänta tills det inte fanns någon riska för tjuvstart och sen släppa av rekylen. Hästen tyckte det var skitkul.
Att springa ett helt lopp i 30-tempo var inte lika kul så när det började bli lite tryck på henne 700 kvar var jag rätt matt. Tur att jag är stark och seg av all träning! Förr hade jag aldrig orkat. Nu var farten vi hamnade på med mig som handbroms så långsam att vi hade lite "spurtmån" sista biten - men hade någon tryckt på riktigt hade tiden gått åt skogen helt och hållet! Nu landade vi på 1.29,7 vilket jag måste tycka är riktigt bra med tanke på hur jag fick bromsa.

Spännande att se hur Moa tacklar provloppen nästa gång. Det är ju nästan fusk att ha så fina hästar att volta med som jag har nu! Men det är i och för sig inte hästens bedrift att hamna i rätt spår och pricka linjen. För Moas del blir det dessutom genrep inför starten veckan efter!

För övrigt är jag just nu så fruktansvärt glad över all feedback jag får från mina kunder. Att det kan finnas så mycket power i fingrar alltså! Och att få omdömet "magic fingers" och mirakelfingrar är en så fin komplimang att jag
Nu blir det väldigt mycket jobb denna vecka, men det känns bra att få det avklarat då jag behöver lägga mycket tid på mina tjejer sen. Etoiles senskada ser faktiskt ut att gå åt rätt håll, hon har nu en liten sjukhage som är halvtråkig men man kan ju leka med vattenbaljan och äta hö. Två veckor till ultraljudet - sen får jag se om jag tar hennes tid hos Mossenberg till Uma eller om jag tar upp henne trots att hon är avställd. Det känns ju som att jag kan massera henne under tiden och sen kolla henne i augusti eller något i stället.

Ja ja det löser sig - livet lär rulla på och jag lär inte bli bättre på att blogga ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar