fredag 19 april 2013

Livsandarna återvänder!

Nu händer det grejer i en rasande fart som alltid när jag är igång. En sak som jag funderat på en längre tid aktualiserade sig snabbare än vad jag hade förväntat mig. Det räcker visst inte med att ha en ny häst, vissa veckor ställs livet på sin spets rejält.
Nu blev det på utbildningsfronten. Min plan var ju att gå färdigt Funktionell Basmedicin Häst och sedan softa runt ett tag utan tanke på studier, förutom att bestämma om det var möjligt att genomföra en liten plan som börjat gro i mitt huvud.
Men vad hände då? Jo planen blev bakflyttad ett helt år! Kursstarten jag gått och velat om och tyckt att jag har åtminstone ett år kvar att vela om blev bakflyttad ett år och börjar i augusti! Fördelen är att den flyttat tio mil närmare och jag blir klar ett år tidigare, nackdelarna är att jag miste ett års studieuppehåll.
Beslutet togs efter att ha kollat upp ekonomi, arbetstidsförkortning och semesterdagar, möjlighet till ledighet och framförallt vad mamma ansåg med tanke på att vi skaffat en häst till förra veckan, dessutom lyckades jag nog nästan fixa boende nära utbildningsorten av bara farten när jag ändå höll på, så nu är jag anmäld!

Till hösten börjar jag alltså på en Akupunkturutbildning för häst som kommer att pågå i 1,5 år!

Omvälvande!

På licenskursen bedöms jag nog vara klar nu, men jag har två kurslopp kvar för att delta tillräckligt många tillfällen. Det blir nog att ta Uma nästa gång så hon får sig en genomkörare till :)
Moa gjorde vad hon skulle och visade att startformen inte är långt borta då hon hängde med godkänt efter att ha gått i ledningen hela vägen. Vi kör 2 st. "lopp" per tillfälle så det första såg jag till att lägga henne sist så vi slapp att bromsa så mycket. Det 'är faktiskt inte helt enkelt att köra 30-35-tempo med starthästar.  Hon var skitsur över att gå i rygg och sprang och körde med huvudet hela tiden, ingen option att köra utan käk i lopp.

Uma blev lite oense med mig om farten då vi körde intervaller på puls 200, det har hon nog aldrig gjort på en travbana så frågan är om hon någonsin sprungit så sakta? Dessutom hade jag inget till hennes öron så det fick bli som det blev. Pigg men snäll - rätt längd på tömmar är bra med henne då blir hon snäll.

Nu är planen att köra provlopp med henne i morgon, jag ska dessutom köra provlopp med en kompis häst och känna hur hon travar i högre farter. En bog måste fixas där men vi får se om hon kan springa först och sen fixar vi det efteråt.

Nästa vecka planerar vi årspremiär för Moa! Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar