måndag 21 maj 2012

Gått i ide...

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag lade mig platt med bloggen ungefär vid operationen. Men ärligt, mitt humör när jag är för inaktiv är inget vidare så det hade mest varit en massa gnäll ändå.

Detta trots att operationen gick riktigt bra, jag kom hem dagen efter, började "träna" med promenader 2 dagar efter och sedan har fortsatt rehabilitera mig i ett något ryckigt tempo. Jag testade mig fram vilket i bland gjorde att det blev en vilodag och i bland två. Men jag har promenerat massor och aktat mig från tunga lyft och för hög belastning. Snart får jag börja träna på riktigt igen. Det ska bli jätteskönt för magen är stel som en pinne och jättekort i musklerna.

Hästarna har jag så klart till viss del haft hjälp med utifrån med det mamma inte kunnat göra men det har blivit lite sporadiskt. Dino gick provlopp drygt en vecka efter min operation, första gången han travade hela vägen i en 25-provstart men han hade inte riktigt spänsten i benen för att hinna med vid tempoökningen på slutet. Moa gick ett banjobb samma dag, men hon hade klart egna idéer om hur jobbet skulle köras när inte ordinarie driver satt bakom. Det tog väl ett varv innan hon tog i alls, knashäst.
Veckan efter hade jag hjälp av syrran att köra rakbana med båda, själv promenerade jag fram och tillbaka till rakbanan.
Sen testade jag lite och kom fram till att jag om jag begränsade mig faktiskt kunde köra lite.

Moa var ju startklar innan, så nu när min sjukskrivning tog slut blev det en start på Örebro. Hon har verkligen visat andra takter i träningen på slutet och jag hade verkligen ingen aning om var hon stod även om jag hoppades att det gått framåt en del.
Det blev en lite annorlunda överlämning till kusken när han skulle ut och värma. Att komma i vagnar är inga som helst problem men ur sen - då har man stelnat till rejält så jag var ju tvungen att upplysa om att jag var lite stel för att jag opererat magen fyra veckor tidigare.


- Jag har SKRÄP PÅ ÖRONEN!!!

Moa gjorde sina traktorskyggningar igen men nu gick det bra varje gång. Och före loppet fick vi positiva ord från chauffören. Tyvärr och som vanligt på örebro så hamnade hon bakom en trött häst och blev dragen sist för att sedan gå riktigt bra sista 500, även om det skulle ha behövts lite till för att räcka till pengar. Ett nytt loppförfarande för henne, men hon var absolut mindre trött än hon varit tidigare trots att hon inte fått optimal förberedelse eftersom hon bara gått ett jobb i veckan och knappt det sista månaden.

Tyvärr rök ju startpoängen men det är ju bara att anmäla på. Jag vet att hon kommer med nån gång och förhoppningen är väl att hon fortsätter att utvecklas nu med sina nya fötter och sin nya mage :)

Massagen då? Ja sjukskrivningen tog slut förra veckan så nu har jag snurrat igång igen! Dessutom har jag varit på en fortbildning på hästmassagen i helgen så nu är jag full-laddad med nya intryck och ny inspiration. Vissa saker jag redan använder har jag fått ord till och vissa nya tekniker har jag fått i händerna och huvudet. Dessutom lyckades jag komma hem med en spikmatta till häst! Den ska utvärderas och sedan får jag se om jag tycker den ska tas in i min verksamhet eller om det är något jag behåller till hästarna eller om jag tycker den är kass?

Jag har vissa idéer om hur den skulle kunna användas av mina kunder men först måste jag se vad jag tycker!

En grej till har hänt förresten, mina inhyrningar har köpt gård och flyttar i sommar eller höst! Jättekul för dem, men det kommer att eka i stallet. Eller ja, så klart hyr vi väl ut boxarna igen :)

Nu ska jag försöka bli lite ordentligt med blogg och jobb och sånt igen, men hemsidan ska få sig en riktigt Make-over snart också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar