onsdag 19 december 2012

Trögare än sirap?

Men det var väl själva den vad rörigt allt är. Det är riktigt trögt att få flyt på gejerna nu. Jag är hängig och
inget går som planerat, antingen är det underhåll på Solbacka som krävs annars är det vädergudarna som jäklas eller annars är det helt enkelt så att jag lyckas dubbelplanera.

Den senare varianten råkade jag ut för när det plingade till i luren när jag stod på ICA. Det var en påminnelse om att jag skulle vara hos en kund på andra sidan stan 10 minuter senare. Pinsamt värre men som tur var ingen katastrof. Jag får verkligen skämmas när jag gör så där. Men jag gjorde nytta för hästen åtminstone. Mina egna blev så klart uppskjutna lite till.

På torsdagen tänkte jag massera dem då det var skitkallt ute. Men när jag kom hem hade vi inget vatten så det var bara att lägga det på hyllan. Att få bort stöv från händerna är ingen lätt historia ens med varmvatten och tvål när man väl gnott in det ordentligt i huden. Just nu hårar de inte så mycket men stöv på händerna, det blir det.


Fredagskvällen var vikt till julfest, men jag kände mig både anti och lite hängig och insåg att jag skulle må riktigt dåligt om jag dessutom drog i mig en massa julmat. Och mingel bland mer eller mindre berusade kollegor och gamla och nya Saabare kändes som det kvittade. När dessutom mina nya körhandskar låg på posten så prioriterade jag att hämta dem i stället. Jag har slagit på stort och beställt batteriuppvärmda handskar :) Dyra men det kan det vara värt att slippa frysa. Nu fick jag förhållandevis snabb leverans men de ringde från företaget och berättade att jag fått för klena batterier så det ska bli spännande att utvärdera.
Dessutom gav jag mig på att köpa en surfplatta när jag ändå var igång. Kanske ett onödigt köp men det känns som jag kommer att använda akupressur-appen mer om jag har en platta? Och att det är smidigt att dra med PDF:ar i den i stället för att släpa runt på hela datorn. jag gillar verkligen inte laptops på grund av att det är opraktiskt med tangentbord och skärm och att det blir kassa vinklar om man kör på bord eller i knäet. Jag köpte en billig platta för jag vet inte riktigt hur jag kommer att tycka men hittills verkar det helt okej.

På lördagen skulle vi då äntligen igång med hästarna igen. Med snöblandat regn och regnblandad snö som blåste på tvären och värstingdrivor som plogarna kört upp så är vi rätt begränsade nu men en kortsväng hann vi med. Etoile var helt upprörd på grund av att vi var på nya ställen och det var otäckt och det var för mycket snö och jag vet inte allt. Men trots det blev jag lite positivt överraskad av hur hon rörde bakbenen. Det har hänt en hel del och kanske varit nyttigt för henne att ta det lite lugnt och pulsa runt i snön tillsammans med de andra som joggar omkring och tycker att det inte är några problem.
De "franska nerverna" gjorde henne riktigt upprörd mellan varven men hon lugnar sig snabbt. Med lite tid så blir det nog bra.

Sen plogade jag snö i tövädret och grejade lite men nu ligger jag verkligen mycket efter igen.

På söndagen hade vi tänkt åka till Mantorp men med tanke på överladdad fuxa och tveksamt väder så valde vi att göra lite mental träning i stället. Jag drog iväg till ridhuset och bokade två tider i stället. Man får egentligen inte boka någon ny förrän man ridit en så jag gjorde en fuling och bokade en tid i mitt namn och en i mammas. Etoile bokades ensam eftersom hon aldrig varit ridhäst i ridhuset innan. Annars är hon ju ridhusvan eftersom det finns ridhus på gården hon är uppfödd på.
Hon var mycket tveksam till att gå ut på ett främmande ställe men sen gick det alldeles lysande. Från att kännas som en kantig planka med dålig bärighet i höger fram balanserade hon upp sig och blev starkare och starkare och smidigare och och smidigare. Det var till och med så pass att hon fick till ett par steg i balanserad trav i en volt. Och jag som funderade på om ranglet var höger framhalt? Jag får nog nöja mig med att konstatera att hon är galet stel och ospänstig för sin ålder.

Den andra galningen var överladdad och ARG. Om det var sadeln eller något annat som störde henne vet jag inte men hon sprang bara omkring och stretade som en typisk ovillig travare. Och jag kämpde och kämpade. Lite pinsamt var det då det i början av passet var en dressyrtjej på plats och galopperade runt så fint med sin dressyrhäst barbacka.
I slutet av passet kom hon tillbaka med sin unghäst, dock sadlad. Men DÅ vet jag inte vad som flög i Moa för plötsligt föll balansen och schvungen på plats?

Jag kommer att ha träningsvärk efter 1,5 timmar i ridhuset, det är säkert om något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar