fredag 8 mars 2013

Flera vårtecken - provlopp!

Efter torsdagens mörkerkörning var det spännande att åka tillbaka till banan igen och köra lite i dagsljus, min nacke blev stramare och stramare trots att jag tränade på torsdagen, normal brukar jag vara lite sämre på tisdagen vilket släpper av sen. Biolighten borde ju inte ha någon negativ inverkan även om jag faktiskt kände av ett stramande fäste relativt direkt efter behandlingen. Höll jag möjligen apparaten i fel vinkel?

I vilket fall som helst var det ett alldeles fantastisk vårväder på lördagsförmiddagen. Moa skulle ju gå 1.25-provstarten då hon varit ifrån så länge och fortfarande går med hakar. Vi värmde lite innan och hon kändes jättespänstig och stark. Jag hann även prata lite med banskötaren som jobbade i torsdags, han undrade om jag tyckte det var mörkt och sa att han försökte hänga på och lysa åt oss men att vi körde för fort. Och det gjorde vi ju även om Moa var stencool, vi joggade i ungefär 2-minuterstempo då.

Moa tyckte det var skitkul att komma ut och leka travtävling igen :) Jag kände redan i provstarten att det inte var läge att välja något andraspår så vi smet snabbt ner i rygg på ledaren som drog första varvet i jämnt 25-tempo. Sen kom en farande bakifrån, galopperade för att komma igen 700 kvar i spåren. Det gick liiiite för fort sista 500 och Moa var jättenöjd. På upploppet kunde vi smita ut ett spår så hon fick speeda ner en också så då blev hon lite nöjd :) Men hon hade gärna gått ut fler spår och kämpat för att ge mig böter ;)

Det är skönt att ha en till provlopp och en till att köra sen för då kan man ta det lugnt, har man båda ute i provlopp blir det bara ett stort stressmoment. Nu selade jag om och tog det lugnt med Etoile som var mest nöjd med att hon fick uppmärksamheten till slut. Vi slog på stort och dumpade propparna även nu när det varit högtalare och lite stim under dagen och det var ju spännande. Jag märker lite skillnad på att hon är ivrigare på att gå upp på banan, det känns ju skönt att hon inte är fullt så rädd längre.
Men typiskt nog blåste det upp lagom när vi skulle upp, och det innebar att en balplastremsa som hade fastnat i ställningen över banskötarnas "grind" in på banan fladdrade och smällde rejält. Jobbigt för hästar som är sena mentalt så vi fick några sidokast med jättekort häst som resultat men  hon fann sig relativt snabbt och travade på  bra sen. Vi körde 2000 meter denna gång med fokus på bra trav och inte så fort. Det gick helt okej och efter att vi kört klart blev hon dessutom omkörd av en häst som intervallade i rätvarv. Visst laddade hon för att springa fort men hon sansade sig rätt fort ändå.

Sen hade jag lite lugn eftermiddag och vilade ut lite, jag fick lite mer ont i nacken under dagen men jag småfixade en del och fick en del avklarat. Till och med ett varv till Återvinningen faktiskt!

På söndagen jobbade jag på förmiddagen med två hästar, det tillför mig väldigt mycket att komma ut och se utvecklingen på en del av mina kunders hästar! Sen höll jag på och stökade och grejade med bokföring och höll på. Planen att göra något färdigt höll förstås inte.

Inte för att jag är förvånad ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar