fredag 21 november 2014

Nerräkningen har börjat!

Nu har jag varit på de sista kursdagarna i Västerås och nedräkningen har börjat till tentan. För att få lite tid över till den har jag i princip stängt ner massageverksamheten nu. Det tar för mycket av mig att se till att mina egna hästar mår bra och att tentaplugga för att det ska fungera att jobba 50-50 timmar i veckan också som jag brukar. Speciellt som att det just nu är den ytterst förhatliga novembermånaden.

Men på det stora hela känns det som att jag har ramarna på plats med akupunkturen och "bara" behöver plugga lite extra för att klara skrivningen. Men man vet ju inte var hjärnan spelar en för spratt när jag väl sitter där och skriver den 8:e. Jag vet att förra gången jag skrev tenta så var tiden snålt tilltagen om det nu inte är jag som skriver extremt sakta.


17 dagar kvar!

Dessutom så är det extremt mycket på jobbet nu, vilket ställer till det en del eftersom hästarna kan ge mig lite oplanerade ledigheter med kort varsel. Senast nu i veckan då jag ville ha Etoiles tänder kollade inför nästa start.
Hon startade nämligen förra torsdagen i ett stenhårt gäng i Eskilstuna och hamnade för första gången i karriären i fältet. Det skötte hon jättebra, men när kusken ville styra på och gå till anfall ville hon inte gå ut/om. När det kom hästar bakifrån blev hon jättepigg i stället. Fördelen var att hon fick ett snällt lopp, men jag är övertygad om att hon varit längre fram om hon hade gjort som kusken beordrade. Ändå gick hon den näst snabbaste tid som någon av mina hästar presterat på distansen med autostart redan nu! Jag är verkligen jättenöjd med tanke på att hon börjat tävla med tanke på att jag bara förberett henne så lätt. Tanken med det var att hon inte skulle vara så taggad att hon inte hann ta till sig intrycken, de första starterna i livet är rätt så känsliga grejer när det rör sig om en häst med rädsla som ett av problemområden.
Jag läste bloggen för ett år sen för att få lite perspektiv i går, då ser jag ju vad som hänt- vi körde jobb i 40-tempo och hon studsade i protest när hon blev upprörd. Då var hon alltså som en ung tvååring i en stor fyraårings kropp!


Så de här veckorna blir det bara att plugga och så faktiskt åka till Örebro och tävla nästa söndag.

Sen kommer jag faktiskt att vara långledig över Jul och Nyår, det kommer att bli underbart skönt!

Eventuellt kommer jag att åka runt lite och behandla också men det beror lite på bokningar. Dalarna och Småland har blivit sorgligt nonchalerade under det här senaste halvåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar